متخصصان پوست: به پشت بخوابید!

شاید بعضی‌ها تصور کنند که حالت بدن در خواب شبانه هیچ اهمیتی ندارد، اما واقعیت این است که می‌تواند پیامدهای مختلفی برای سلامتی ما به‌خصوص از منظر سلامت پوست داشته باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، در نگاه متخصصان پوست‌ومو، به پشت خوابیدن بهترین حالت قرارگیری بدن برای خواب شبانه است. در ادامه این مطلب، متخصصان پوست‌ومو درباره اهمیت این حالت خوابیدن برای سلامتی ما توضیح می‌دهند.

۱. مشکلات کمتر در ناحیه گردن و کمر

دکتر آوا شامبان، متخصص پوست‌ومو می‌گوید که به پشت خوابیدن می‌تواند مشکلات در ناحیه گردن و کمر را کمتر کند چون بدن در این حالت صاف است و وزن هم به‌طور یکنواخت در سراسر بدن توزیع می‌شود. همین دو ویژگی ساده باعث می‌شوند که فشار از ناحیه کمر برداشته شود، مخصوصا در حالتی که از بالش‌های اضافی استفاده می‌کنید.

۲. فشار کمتر برای عضلات بدن

به پشت خوابیدن می‌تواند تنش‌ها و فشارهای عضلانی را در ناحیه گردن، شانه‌ها و دیگر عضلات نزدیک به آنها کاهش دهد. این ویژگی نه‌تنها می‌تواند به تسکین درد عضلانی کمک کند، بلکه می‌تواند برای افزایش کیفیت خواب هم مفید باشد. پس تنش‌زدایی از عضلات می‌تواند کیفیت خواب را ارتقا دهد و حتی به رفع مشکل بی‌خوابی هم کمک کند.

۳. چین‌وچروک کمتر در پوست صورت

به پهلو خوابیدن دائمی باعث شکل‌گیری نوعی از چین‌وچروک‌های پوستی در ناحیه صورت می‌شود که به آنها «خطوط خواب» می‌گویند. دکتر کاچیو لی، متخصص پوست‌ومو می‌گوید: «این خطوط اغلب به‌صورت موازی در امتداد شقیقه‌ها، اطراف چشم‌ها، اطراف گونه‌ها و دور دهان شکل می‌گیرند. افرادی که همیشه به یک پهلو می‌خوابند، معمولا خطوط خواب بیشتری در همان سمت صورت دارند».

به پشت خوابیدن از ساییده شدن صورت به بالش جلوگیری می‌کند، درحالی که همین نکته ساده می‌تواند کاری کند که پوست صورت شما صاف‌تر به نظر برسد. مزیت دیگر این حالت قرارگیری بدن در ساعات خواب پیشگیری از عدم تقارن صورت است زیرا به پهلو خوابیدن طی سال‌های متوالی می‌تواند بافت یا حجم صورت را دچار ناهمواری کند.

دکتر شامبان تاکید می‌کند که به پشت خوابیدن به تنش‌زدایی از بدن کمک می‌کند و کاهش التهابی که به‌واسطه همین تنش‌زدایی به‌دست می‌آید، تقسیم و تکثیر سلولی را در پوست صورت ارتقا می‌دهد. با کمک همین تقسیم و تکثیر سلولی است که سلول‌های پوستی مرده از بافت صورت جدا می‌شوند و فضا برای شکل‌گیری سلول‌های پوستی جدید فراهم می‌گردد.

۴. چین‌وچروک کمتر در پوست گردن

به پشت خوابیدن نه‌تنها به کاهش چین‌وچروک‌ها در پوست صورت کمک می‌کند، بلکه برای کمتر کردن چین‌وچروک‌های در پوست گردن هم مفید است. وقتی که گردن موقع خواب شبانه تحت فشار قرار بگیرد، کلاژن نهفته در پوست گردن تجزیه می‌شود و همین روند به شکل‌گیری خطوط زیادی منتهی می‌شود. اما وقتی که شب‌ها به پشت بخوابید، پوست گردن در حالت عادی و طبیعی خودش قرار می‌گیرد و درنتیجه چین‌وچروک کمتری در این ناحیه از پوست بدن به‌وجود می‌آید.

۵. جلوگیری از هدر رفتن محصولات مراقبت از پوست

وقتی که شب‌ها به پشت می‌خوابید، محصولاتی که شب‌ها برای مراقبت از پوست استفاده می‌کنید هم با بالش تماس پیدا نمی‌کنند و روی پوست صورت باقی می‌مانند تا عملکردشان را کامل کنند. این درحالی است که آلوده شدن بالش با این ترکیبات و تماس پوست صورت با آن می‌تواند باعث شکل‌گیری جوش‌های مختلف در ناحیه صورت شود.

پس اگر دائما جوش‌های مختلفی در پوست صورت شما به‌وجود می‌آیند و فکر می‌کنید که هیچ دلیل خاصی برای این اتفاق وجود ندارد، احتمالا باید به آلوده بودن بالش و حالت قرارگیری بدن در ساعات خواب شبانه فکر کنید.

۶. تورم کمتر در ناحیه صورت

به پشت خوابیدن می‌تواند به کاهش تورم صورت و پف‌کردگی دور چشم‌ها کمک کند، درحالی که اگر به پهلو یا روی صورت بخوابید، به‌راحتی مشکل پف‌کردگی چشم‌ها در ساعات صبح را تشدید می‌کنید. درواقع یکی از پیامدهای به پهلو یا روی صورت خوابیدن، این است که مایعات بدن در قسمت‌هایی از صورت تجمع می‌کنند و همین اتفاق درنهایت باعث می‌شود که صورت به‌طور موقتی متورم و پف‌کرده به نظر برسد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.