وزارت صمت به دنبال کاهش قیمت خودرو نیست/ واردات راه‌گشای بازار می‌شود؟

عضو کمیسیون صنایع مجلس در رابطه با اصلاح قیمت خودرو توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، در چند سال اخیر و در چند نوبت شاهد افزایش قیمت خودرو بوده‌ایم تا اینکه چند هفته پیش، دو خودروساز کشورمان ۱۸ درصد محصولات خود را گران کردند و وزیر صمت هم از این اتفاق حمایت و گفت این رشد کمتر از نصف تورم سالیانه بوده است.

تا امروز نه تنها طرح ساماندهی بازار خودرو که وعده مجلس یازدهم و دولت سیزدهم بوده، محقق نشده است، بلکه پیکان افزایش قیمت‌ها روند صعودی دارد.

روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس چندی پیش در گفت‌وگویی مطرح کرد که به دنبال بازگرداندن قیمت‌ها در حوزه خودرو به قبل هستیم، اما پس از گذشت روز‌ها و هفته‌ها هیچ خودرویی قیمتش پایین نیامده است.

در همین رابطه، او به اقتصاد۲۴ گفت: در کمیسیون صنایع مجلس، کمیته‌ای تعیین شده که من نیز عضو آن کمیته هستم و مرتب در حال برگزاری جلسه با وزیر و مسئولان وزارت صمت هستیم. از این‌رو، کارگروهی متشکل از مجلس و دولت تشکیل شده است که وزیر هم در آن حضور دارد. وزارت صمت مایل به برگشت قیمت خودرو به پیش از گرانی نیست و حال تلاش‌ها ادامه دارد تا راهکار دیگری را لحاظ کنیم.

وی افزود: دیدگاه ما نمایندگان مجلس، مشخص است. ما خواهان عرضه خودرو در بورس هستیم. می‌گوییم خودرو در بورس عرضه شود و قیمت را مردم تعیین کنند. بازار ملتهب و آرام، قیمت آن را تعیین می‌کند. در این رابطه رییس سازمان بورس به ما گفته می‌تواند به این طرح فکر کند، ولی آقای فاطمی‌امین وزیر صمت اظهارنظری نکرده است. این فقط پیشنهاد است وهنوز به تصمیم‌گیری نرسیده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: طرحی که من پارسال تهیه کردم، ۲۰ ماده دارد و کلیت آن در کمیسیون تصویب شده و آماده است. با آقای قالیباف صحبت کرده‌ایم تا زودتر طرح به صحن مجلس بیاید و فعلاً منتظریم.

ایزدخواه با اشاره به اینکه نظم و نسق دادن به بازار خودرو راهکار دارد، افزود: یکی از ابزارها، عرضه خودرو در بورس است. ابزار دیگر، واردات خودرو است و دیگری تاسیس خودروساز‌های کوچک نوآور در قالب کنسرسیوم‌های قطعه‌سازان است.

این نماینده تهران در پایان خاطرنشان کرد: ماده ۴ طرح ساماندهی بازار خودرو که برای دوره دهم مجلس بود به صحن آمد و اشکالاتش رفع شد و سپس به شورای نگهبان ارجاع داده و تایید شد، ولی مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت کرد و همچنان بر نظرش پافشاری می‌کند. آقای قالیباف به ما گفت به خاطر اشکالی که مجمع تشخیص در مورد واردات خودرو گرفته من به طور جد از نظر مجلس دفاع می‌کنم و در حال رایزنی برای حل مشکل هستم. از وی دیگر، با طرح ما، قیمت‌ها کاهش می‌یابد، ولی نمی‌دانم در این ایام، با وجود بررسی بودجه ۱۴۰۱ این کار در دستور قرار بگیرد یا نه؟

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.