آغاز سانس دوم انتخابات مجلس یازدهم /انتخابات زیر سایه کرونا

زنگ آغاز مرحله دوم انتخابات مجلس به صدا در آمد تا تکلیف برخی صندلی های خالی از سکنه پارلمان یازدهم مشخص شود.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از خبرآنلاین، یازدهمین دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال گذشته و در روزهایی که کرونا پایش به ایران رسیده بود برگزار شد. انتخاباتی که پایان آن تکلیف همه کرسی های پارلمان را مشخص نکرد تا امروز و در دومین مرحله سرنوشت برخی دیگر از کرسی های خالی از سکنه مجلس مشخص شود و سرنوشت چند صندلی دیگر هم به 1400 موکول شود.

«ملاک انتخاب منتخب، کسب بیست درصد از آرا صحیح است»  این تبصره ۳ ماده ۱۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است که اگر محقق نشود باید رای‌گیری دوباره تکرار شود تا از میان کاندیداهایی که حد نصاب را کسب نکرده‌اند یک نفر راهی خانه ملت شود.

در همین راستا، امروز در استان‌های حوزه‌های انتخابی «سمیرم» و «لنجان» استان اصفهان، «کرج، اشتهارد و فردیس» استان البرز، «دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره» استان ایلام، «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون» استان خوزستان، «زنجان و طارمم استان زنجان، «بیجار» استان کردستان، «کرمانشاه، و اسلام‌آباد غرب و دالاهو» استان کرمانشاه و «کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان» استان گلستان، دور دوم انتخابات برگزار خواهد شد.

انتخابات دور دوم مجلس قرار بود در ۹ استان برگزار شود، اما سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد  انتخابات در«میانه» استان آذربایجان‌شرقی به دلیل رد صلاحیت یکی از نامزدها برگزار نخواهد شد.

انتخابات دور دوم مجلس قرار بود ۲۹ فروردین ماه برگزار شود اما به علت شیوع کرونا به امروز یعنی ۲۱ شهریورماه موکول شد.

تبلیغات زیر سایه کرونا

تبلیغات نامزدهای مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۱۳ شهریور شروع شد و تحت تاثیر کرونا کاندیداها تنها در فضای مجازی اقدام به تبلیغات انتخاباتی کردند.

چه کسانی مجاز به رأی دادن هستند؟

طبق قانون انتخابات، همه رأی دهندگان مرحله دوم منحصراً در حوزه انتخابیه‌ای که در مرحله اول انتخابات رأی داده‌اند شرکت خواهند کرد و کسانی که در مرحله اول در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه رأی نداده باشند می‌توانند در مرحله دوم انتخابات شرکت کنند.

همچنین همه عوامل اجرایی، نظارتی و امنیتی مستقر در شعبه‌های اخذ رأی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت خواهند کرد و شعب اخذ رأی ضدعفونی خواهند شد.

همچنین رأی دهندگان باید همراه خود ماسک، دستکش و خودکار شخصی داشته باشند تا از انتقال ویروس کرونا جلوگیری شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.