مغز انسان شبیه به شیرینی است!

دانشمندان نروژی می‌گویند سلول شبکه که مانند نقشه داخلی مغز می‌ماند، ساختاری شبیه به دونات دارد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، به دلیل پیچیدگی‌های کارکرد مغز، پی بردن به ساختار و نوع عملکرد آن همواره یکی از چالش‌های پیش روی دانش پزشکی بوده است. با این حال، دانشمندان به تازگی طی تحقیقاتی پیچیده موفق به شناخت بیشتری نسبت به ساختار مغز شده اند.

محققان نروژی با استخراج و آنالیز داده‌های به دست آمده از فعالیت نورونی سلول‌های شبکه (Grid cell) به این نتیجه رسیده اند که فعالیت جمعی این نورون‌ها ساختاری مانند سطح دونات دارد.

سلول شبکه (Grid cell) یک نوع سلول عصبی در قشر درون‌بینی (Entorhinal Cortex) است که وقتی حیوان، یک فضای باز را پیمایش می‌کند، در فواصل منظمی برافروخته می‌شود.

این نورون با ذخیره‌ و جمع‌کردن اطلاعاتی درباره مکان، فاصله و جهت، امکان درک موقعیت در محیط را می‌دهد. سلول شبکه در بسیاری از حیوانات مانند موش، خفاش، میمون و انسان وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

در حقیقت سلول شبکه مانند یک نقشه در مغز عمل می‌کند و دانشمندان اکنون می‌گویند نوع عملکرد و ساختار آن مانند دونات است.

ادوارد موسر، مدیر این تحقیقات از دانشگاه نروژ گفت: این کشف نخستین بینش درباره چگونگی کارکرد سلول شبکه در قالب یک مجموعه و به عبارت بهتر یک جامعه را نشان می‌دهد. این موضوع نگاه اجمالی بی سابقه‌ای به چگونگی ایجاد ویژگی‌هایی از شبکه‌های بزرگ نورون‌ها ارائه می‌کند که نمی‌توان از فعالیت‌های تک سلولی استنباط کرد. این مسئله نشانه‌ای از عملکرد سطح بالای شناختی مغز است.

در حقیقت دانشمندان در این تحقیقات به جای بررسی کارکرد یک سلول، عملکرد یک مجموعه از سلول‌های نورون در مغز را مورد بررسی قرار دادند.

سلول شبکه مانند یک نقشه در مغز عمل می‌کند و بدون آن فرد در ناآگاهی گم می‌شود. بدون دسترسی به چشم انداز عصبی، فرد در حدس و گمان گیر می‌کند. محققان می‌گویند درک بیشتر برای شناخت از عملکرد سلول شبکه نیازمند تحقیقات بیشتر است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.