بنکسی آثارش را ضدسرقت می‌کند

«بنکسی» گرافیتی‌کار پرآوازه انگلیسی با راه‌اندازی یک درگاه مخصوص مجازی، امنیت آثارش را تضمین کرده و از به سرقت رفتن آنها جلوگیری می‌کند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایرنا، سروکار داشتن با هنر معاصر مقوله‌ای‌ست حساس. اگر تابلو یا مجسمه‌ای از یک هنرمند مدرن خریده باشید، احتمالا رسید تراکنش آن را در اختیار دارید. به علاوه روش هایی نیز وجود دارد که هم اصل بودن اثر را اعتبارسنجی می‌کنند و هم قانونی بودن شیوه تحصیل آن را. اما وقتی پای هنرمندی در میان باشد که با وجود شهرت جهانی علاقه دارد آثارش را به صورت ناشناس در سطح شهر ثبت کند، اوضاع کمی پیچیده می‌شود.

در سال ۲۰۱۹ مجله آرت نیوز از افتتاح فروشگاه آنلاین بنکسی، هنرمند مشهور و در عین حال ناشناس انگلیسی، خبر داد. این فروشگاه راه‌اندازی شد زیرا از طرفی یک تجارت بزرگ بر پایه خرید و فروش آثار تقلبی یا دزدی این‌ گرافیتی‌کار در جریان بوده و از طرف دیگر یک شرکت تولید کارت تبریک به دنبال سوءاستفاده از علامت تجاری وی بود.

با ادامه دزدی، سوءاستفاده و تقلب‌ها بنکسی حالا یک درگاه مجازی با عنوان Pest Control راه‌اندازی کرده است که با استفاده از آن می‌توان اصالت آثارش را سنجید. اگر اثری تقلبی بوده یا از راه‌ غیرقانونی تصاحب شده باشد، مهر تایید این درگاه را دریافت نمی‌کند.

براساس آنچه در پایگاه Pest Control آمده، این سرویس تنها مرجع صدور گواهی دیجیتال (COA) برای تایید اصالت نقاشی‌ها، عکس‌های چاپی، مجسمه‌ها و دیگر آثار خلاقانه بنکسی است. این درگاه همچنین سرویس دیگری نیز ارائه می‌دهد که مشتریان آثار این هنرمند خیابانی از آن طریق می‌توانند درباره این که هر اثر به صورت مشروع و قانونی به دست فروشنده رسیده، اطمینان حاصل کنند.

بنکسی نام مستعار یک هنرمند خیابانی، فعال سیاسی، کارگردان و نقاش انگلیسی است که آثارش با مضامین سیاسی و اجتماعی در خیابان‌ها و روی دیوارها یا پل‌ها نقش بسته‌اند. وی اغلب از هنر برای بیان درد و اندوه مهاجران و آوارگان استفاده می‌کند. آثار این هنرمند در سال ۱۹۹۳ به تدریج روی دیوارها و قطارها ظاهر شدند و تا سال ۲۰۰۱ هنر وی در جای جای انگلستان شروع به خودنمایی کرد. بنکسی امضای خودش را داشت به طوری که آثارش به راحتی از آثار سایر هنرمندان سبک گرافیتی قابل تشخیص و تمایز بودند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.