مذاکره برای رفع تحریم؛ یک راهبرد شکست‌خورده

️راهبرد شکست خورده مذاکره برای رفع تحریم همچنان در دستورکار مقام های ایرانی قرار دارد و نمی خواهند از تجارب خود استفاده کنند.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از تحریریه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه: ما در روسیه این تصمیم را گرفته‌ایم که هرگز با آمریکا در مورد هیچ یک از تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع کرده است مذاکره نکنیم. ما صرف نظر از هر چیزی، محکم روی موضع خود ایستاده‌ایم زیرا هر نشانه‌ای از ضعف فقط به آنها نشان خواهد داد که آنها باید فشار بیشتری وارد کنند. این استدلال پوسیده در همه جا پیچیده است. حتی پایتخت‌هایی که ادعا می‌کنند که با ما و شما دوستان خوبی هستند، می‌گویند که “ببینید فشار در نهایت نتیجه می‌دهد”. ما باید به آنها ثابت کنیم که این گونه نیست.

لاوروف وزیرخارجه روسیه: ما هرگز از کسی نخواسته ایم که تحریم ها را از سر ما بردارد. ما خود را مقابل کسی تحقیر نمی کنیم.

جدای از آنکه از منظر فنی احیای برجام منجر به لغو موثر تحریم ها نخواهد شد، ما نیازمند تبیین این درک راهبردی در مواجه با سلاح تحریم هستیم که مقامات وزارت خارجه روسیه بیان کرده اند. آن هم در شرایطی که به استنادات متعدد سیاست فشارحداکثری با اعمال سلاح تحریم شکست خورده و حتی نتیجه عکس داده است.

آمریکا تا زمان کارایی سلاح تحریم ها آن را زمین نخواهد گذاشت، اکنون شاهد کم اثرشدن این سلاح هستیم. وزارت خزانه داری آمریکا سند بازنگری تحریم ها(۲۰۲۱) رامنتشر میکند و به دنبال تنفسی برای بازطراحی آنهاست؛ حال تصمیم با ایران است که مانند سال۹۲ میخواهد همان اشتباه را تکرار و اقتصاد را کماکان شرطی نگه دارد یا عبرت گرفته و به سمت خنثی سازی تحریم ها و از کارانداختن کامل سلاح تحریمی پیش خواهد رفت.

نهایتا اینکه راهبرد مذاکره برای رفع تحریم ها سرابی بیش نیست و نه تنها عایدی ندارد بلکه در عمل به دلایل فنی و تحلیلی منجر به گسترده تر شدن تحریم ها و تداوم شرطی سازی اقتصاد خواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.