فاجعه اومیکرون با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

همزمان با اعلام برنامه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در زمینه بازگشت به آموزش حضوری دانشجویان از نیم سال دوم تحصیلی، نقشه شهرهای کشور از نظر شیوع سویه جدید کرونا ویروس(اُمیکرون) تغییر رنگ داد و شهرهای نارنجی و بعضا قرمز آژیر خطر شیوع سویه جدید را به صدا در آوردند.

به گزارش تازه‌نیوز، اواخر دی ماه امسال بود که سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با صراحت بر بازگشایی آموزش حضوری دانشگاه ها و مدارس از نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تاکید کرد و مسئولان مربوطه را موظف به فراهم نمودن زمینه های این بازگشایی آموزش حضوری کرد.

رئیس جمهور  با اشاره به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با توجه به وضعیت فعلی شیوع بیماری کرونا خاطرنشان کرد: “با توجه به کاهش آمار ابتلا و فوتی‌ها و از طرفی دیگر واکسیناسیون گسترده، ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان مرجع تصمیم‌گیری، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را بلامانع دانسته است.

رئیسی افزود: هر زمان که وضعیت شیوع بیماری تغییری کند ستاد ملی مقابله با کرونا با حساسیت و دقت نسبت به وضعیت جدید تصمیم‌گیری و اقدام خواهد کرد”.

پس از صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر الزام دانشگاه‌ها برای از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان از نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ مسئولان آموزش عالی و روسای دانشگاه ها در نشستی دور  هم جمع شدند تا سازوکارهای اجرای این دستور را مورد بررسی قرار دهند.

پس از این نشست، دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم در سخنانی با اشاره به اینکه آموزش حضوری نسبت به آموزش مجازی دارای مزایای زیادی است و در میزان و اثربخشی یادگیری نیز تاثیر زیادی دارد، گفت: این اجماع در میان روسای دانشگاه‌ها و مسئولان آموزش عالی وجود دارد که ازسرگیری آموزش حضوری یک ضرورت و نیاز مبرم امروز است و نکته‌ای که الان مورد تاکید است تلاش و برنامه‌ریزی برای از سرگیری شکوهمند و موفق آموزش عالی است.

پس از آن تقریبا تمامی دانشگاه های بزرگ کشور برنامه های خود در خصوص نحوه آموزش دانشجویان اعلام کردند. نگاهی به تقویم آموزشی دانشگاه ها نیز بیانگر آن است که آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی شامل دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه ها از همان ابتدای ترم حضوری می شود و دانشجویان کارشناسی نیز به صورت تدریجی و در برخی مراکز نیز برای دروس عملی در محیط دانشگاه حضور خواهند یافت.

در نهایت دکتر زلفی گل وزیر علوم در مصاحبه ای با ایسنا به آخرین تصمیم وزارت علوم برای تعیین نوع آموزش دانشجویان از نیم سال پیش رو اشاره کرد و گفت: بر اساس  آخرین جلسه‌ای که با روسای دانشگاهها داشتیم تاکید نمودم که حتماً این مراکز آماده بازگشایی و آغاز آموزش حضوری باشند و آموزش دانشجویان از بهمن ماه  به صورت حضوری برگزار شود.

وی در ادامه تصریح کرد: البته ما می دانیم به دلیل محدودیت های خوابگاهی و رعایت پروتکل های بهداشتی برای دانشجویانی که می توانند در هر کلاس درسی حاضر باشند در کنار فضاهای محدود این کلاس ها، موجب می شود دانشگاه های ما برای آموزش حضوری یک سری محدودیت هایی را ایجاد کنند. اما به طور کلی ازسرگیری آموزش حضوری باید با تدبیر انجام بگیرد.

دکتر زلفی گل خاطرنشان کرد: آنچه که وزارت علوم با جدیت دنبال آن است، اینست که ما از ترم دوم یعنی بهمن ماه شاهد ازسرگیری آموزش حضوری برای مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه ها هستیم و دانشجویان کارشناسی ما نیز به تدریج در این آموزش های حضوری شرکت خواهند کرد.

وزیر علوم تاکید کرد: البته دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما در بسیاری از دانشگاه ها به صورت حضوری آموزش خود را آغاز کرده اند اما سعی می کنیم با مدیریت مناسبی که دانشگاهها خواهند داشت به صورت تدریجی شاهد حضور دانشجویان با درصدهای بیشتر در دانشگاهها باشیم.

در همین رابطه دکتر سید محمد مقیمی رییس مراکز آموزش عالی استان تهران و رییس دانشگاه تهران تصمیم نهایی مراکز مستقر در پایتخت که ۳۰ درصد ظرفیت آموزش عالی کشور را شامل می شوند، در خصوص نوع آموزش دانشجویان از ترم پیش رو را ارائه داد و تصریح کرد: پس از صدور مجوز بازگشایی آموزش حضوری دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های استان تهران محدودیت های خود را در این زمینه اعلام و تأکید نمودند نمی توانند یک باره پذیرای حضور تمامی دانشجویان در دانشگاه باشند. در نتیجه تصمیمات ما در خصوص نحوه آموزش این مراکز با توجه به شرایط و محدودیت های این دانشگاه ها اتخاذ شد و در مصوبه سومین جلسه استانی آموزش عالی تأکید کردیم که آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی این مراکز از بهمن ماه باید به صورت حضوری آغاز شود و در صورت پایداری وضعیت از نظر شیوع کروناویروس آموزش های دانشجویان کارشناسی نیز به صورت تدریجی حضوری ادامه پیدا کند. در واقع این دانشگاه ها باید آموزش حضوری دانشجویان را مد نظر قرار بدهند و در این راستا برنامه ریزی کنند.

رئیس دانشگاه تهران در خصوص برنامه این دانشگاه برای بازگشایی آموزش حضوری و حضور دانشجویان مقاطع مختلف در دانشگاه نیز گفت: دانشجویان تمامی مقاطع دانشگاه تهران می توانند به صورت حضوری در کلاس درس حاضر باشند و ما همزمان با آموزش حضوری، امکان دریافت آموزش مجازی را نیز برای دانشجویانی که به هر دلیلی مایل به حضور در دانشگاه ها  نیستند، فراهم کردیم تا کلاس های خود را مجازی پیگیری کنند.

رئیس دانشگاه تهران همچنین خاطر نشان کرد: بنابراین در ترم پیش رو کلاس های آموزش دانشجویان به صورت ترکیبی برگزار خواهد شد یعنی همزمان با آموزش حضوری در کلاس های درس، اساتید به صورت مجازی این کلاس ها را برای دانشجویان مدیریت می کنند.

دکتر مقیمی با تأکید بر اینکه امتحانات پایان ترم تمامی دانشجویان دانشگاه تهران چه کسانی که به صورت مجازی در کلاس ها شرکت کردند و چه کسانی که به صورت حضوری آموزش خود را دنبال می کردند به صورت “حضوری” برگزار خواهد شد، گفت: همچنین دانشجویانی که مایل نبودند به صورت حضوری در کلاس های آموزشی شرکت کنند بعد از ماه مبارک رمضان موظف هستند دروس عملی خود را به صورت حضوری و فشرده بگذرانند.

دو روز پیش نیز دکتر محمدعلی زلفی‌گل در بخشنامه‌ای خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها، بر لزوم موافقت با درخواست‌های میهمان بودن و انتقال دانشجویان تأکید کرد.

در این بخشنامه خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی آمده است؛ با توجه به مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر حضوری شدن آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ و شرایط کنونی بیماری کرونا و نگرانی خانواده‌های دانشجویان و با هدف کاهش تراکم در خوابگاه‌های دانشجویی، ضروری است نسبت به مراتب زیر، اقدامات لازم را معمول شود.

اتخاذ تدابیر مقتضی در خصوص تسهیل میهمانی و حداکثر مساعدت با درخواست دانشجویان متقاضی در دوره‌های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در چارچوب قوانین و مقررات در نیمسال دوم سال تحصیلی جاری، اتخاذ تدابیر مقتضی در خصوص اطلاع‌رسانی و ثبت درخواست‌ها در سامانه سجاد (شورای بررسی موارد خاص دانشگاهی) و رسیدگی در کوتاه‌ترین زمان ممکن،  بررسی و موافقت با میهمانی از دانشگاه محل تحصیل به دانشگاه محل سکونت دانشجویان و بررسی و موافقت با تمدید میهمانی دانشجویان میهمان در آن دانشگاه از جمله الزامات دانشگاه ها در این بخشنامه در ترم پیش رو عنوان شده است.

جدیت دانشگاه ها برای از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان از نیم سال دوم در حالی دنبال می شود که طی دو هفته اخیر مسئولان وزارت بهداشت مرتبا و به انحاء مختلف در خصوص شروع پیک ششم شیوع کرونا ویروس هشدار می دهند به گونه ای که طبق آمار وزارت بهداشت طی دو روز گذشته طبق معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۹۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که یک هزار و ۲۰۹ نفر از آنها بستری شده اند و ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم به بازگشت برخی محدودیت های کرونایی در شهرهای مختلف از جمله شهرهای قرمز نموده است.

بنابراین با توجه به شرایط کشور از نظر شیوع ویروس اُمیکرون باید منتظر ماند و دید آیا تغییری در تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص صدور مجوز بازگشایی حضوری دانشگاه ها ایجاد می شود؟ یا دانشگاه ها بر اساس برنامه های ابلاغی و از پیش تعیین شده،  آموزش حضوری را از سرخواهند گرفت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.