کاری از چین و روسیه برنمی‌آید سرنخ رفع مشکلات دست آمریکایی‌هاست!

آمریکا در دوران بایدن می‌خواهد ایران به سمت روسیه و چین نرود. در واقع بایدن همان سیاست‌های اوباما را در پیش گرفته است و می‌خواهد به نوعی مسئله برجام به سرانجام برسد.

به گزارش تازه‌نیوز، گفته می‌شود که دور تازه مذاکرات وین، دور پایانی خواهد بود؛ مشروط به آنکه ایران تصمیم خود را بگیرد که می‌خواهد با آمریکا وارد مذاکرات مستقیم بشود یا خیر؟ تا اینجای کار که نسبت به مذاکره ایران و آمریکا دیدگاه‌های متفاوتی در داخل ایران وجود دارد.

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به نامه‌نیوز گفت: «واقعیت این است که منافع ایران به جز مذاکره مستقیم با آمریکا تأمین نمی‌شود. طیفی رادیکال در ایران می‌گویند که نباید چنین مذاکره‌ای انجام شود اما آنها به منافع ملی توجه‌ نمی‌کنند و می‌خواهند ایران صرفا به سمت روسیه و چین برود و می‌دانیم در شرایط تحریم‌ها ممکن است ایران امتیازاتی به این کشورها بدهد که درست نباشد. اگر ایران بتواند روابطش با آمریکا دستِ‌کم در حوزه هسته‌ای را عادی‌سازی کند، حتما نیازی نخواهد داشت که امتیازات نامتعارف به کشورهایی مانند روسیه و چین بدهد و همه این را باید بدانیم که روسیه، چین و حتی اروپایی‌ها از شرایط کنونی یعنی وجود تحریم‌ها سود می‌برند و برای آنها بد نیست و تنها ایران است که در این شرایط متضرر می‌شود».

او ادامه داد: «اینکه می‌گویند ایران باید تصمیمی سخت بگیرد یعنی آنکه باید یک تصمیم جامع اخذ شود که می‌خواهیم با آمریکا مذاکره کنیم یا نه؟ این تصمیمی سخت برای ایران است که در صورت مثبت‌بودن پاسخ به احتمال زیاد بسیاری از مشکلات در حوزه هسته‌ای رفع می‌شود؛ از جمله تحریم‌ها».

این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک درباره اختلاف‌نظرهای اصولگرایان بر سر مذاکره با آمریکا بیان کرد: «سخت است که بگوییم علت این اختلاف‌نظرها چیست زیرا از پشت‌ پرده‌ها خبر نداریم اما واقعا این‌طور نیست که همه این اختلاف‌ها جنگ زرگری باشد. به هر حال بخشی از حاکمیت باور دارد که نباید با آمریکا مذاکره کرد و باید به سمت چین و روسیه برویم اما شاید آنها هم بدانند و به روی خودشان نیاورند که بدون برجام نمی‌توان مشکلات کنونی را حل کرد و سرنخ رفع این مشکل هم دست آمریکایی‌هاست زیرا فقط این کشور است که می‌تواند تحریم‌ها را رفع کند و چین و روسیه هم نمی‌توانند جایگزین محدودیت‌هایی شوند که بر ایران وجود دارد».

او مطرح کرد: «اکنون از نظر بانکی و نفتی مشکلات زیادی داریم. از نظر اقتصادی هم ایران دارای مشکل است تا حدی که تهیه نان برای طبقات فرودست به مشکل تبدیل شده است. برای عبور از این شرایط راهی جز تعامل با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نداریم. ببنید در این شرایط روس‌ها پیشنهاد توافق موقت را مطرح کردند که این پیشنهاد خطرناک‌تر از دیدگاه‌های آمریکایی‌هاست. آمریکا در دوران باید می‌خواهد ایران به سمت روسیه و چین نرود. در واقع بایدن همان سیاست‌های اوباما را در پیش گرفته است و می‌خواهد به نوعی مسئله برجام به سرانجام برسد اما اگر ما نخواهیم که به سرانجام برسد، حتما دچار مشکلات بیشتری می‌شویم».

ملازهی در پایان درباره عملکرد دولت رئیسی در حوزه سیاست خارجی گفت: «نمی‌توان گفت همه کارها روی روال دقیق خود بوده است اما به هر حال دولت تلاش خود را می‌کند. باید بدانیم که دولت، اصولگراست و اصولگرایان محدودیت‌هایی برای خود در نظر دارند. حالا دولت با این محدودیت‌ها تا اینجای کار سعی کرده است که کارها را پیش ببرد».

این مطالب را هم بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.