نکاتی درباره خواب نیمروزی کودکان که بهتر است بدانید

واقعیت این است که نیاز به خواب نیم‌روزی در کودکان مختلف متفاوت است و متناسب با سن و میزان فعالیت‌های روزانه کودکان فرق دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، چرت صبحگاهی و چرت بعد از ظهر جزو خواب‌های نیم‌روزی هستند که در رشد کودکان در سنین مختلف تاثیر دارند. نوزادان معمولا در سال اول زندگی به ۵ تا ۶ بار چرت روزانه نیاز دارند. بین ۱۵ تا ۱۸ ماهگی، این میزان خواب نیم‌روزی به ۲ چرت کوتاه کاهش پیدا می‌کند. به احتمال زیاد قبل از دو سالگی، کودکان دیگر تمایلی به خواب بعد از ظهر نشان نمی‌دهند. با این حال، سن متوسط ترک این عادت بین ۳ تا ۴ سالگی است. البته میزان نیاز به چرت روزانه به کیفیت و کمیت خواب شبانه کودکان نیز بستگی دارد.

باید گفت که هر کودکی به‌طور روزانه به ۱۲ تا ۱۴ ساعت خواب نیاز دارد. اگر کودکی به دلیل رفتن به مهدکودک یا مدرسه کمتر از ۱۲ ساعت می‌خوابد بهتر است که یک چرت کوتاه بعد از ناهار داشته باشد. چون این چرت‌های کوتاه به برطرف کردن خستگی و احیای انرژی آنها کمک می‌کند.

فواید چرت نیم‌روزی برای کودکان

خواب نیم‌روزی باعث بهبود حافظه و بهبود عملکرد روانی و اجتماعی کودکان می‌شود. چرت بعد از ظهر همچنین به تقویت خلاقیت و افزایش قدرت تخیل کودکان کمک می‌کند. همچنین باید گفت که چرت نیم‌روزی راندمان تحصیلی کودکان را ارتقا داده و باعث کاهش تحریک‌پذیری آنها می‌شود. خواب نیمروزی همچنین باعث افزایش تمرکز و تحریک روند رشد کودکان می‌شود.

علائمی که نشان می‌دهد کودک نیازی به چرت نیم‌روزی ندارد؟

بعضی رفتارهای کودکان نشان می‌دهند که آمادگی دارند تا چرت نیم‌روزی را قطع کنند. بنابراین اگر متوجه شدید که فرزندتان راس ساعت‌هایی که معمولا چرت می‌زد از این کار خوددداری می‌کند و در عین حال خسته به نظر نمی‌رسد نشان‌دهنده این است که نیازی به چرت نیم‌روزی ندارد.

علاوه‌براین اگر در زمان خواب، کودک به راحتی به خواب نمی‌رود و زمان زیادی طول می‌کشد تا بخوابد نیز نشان دهنده این است که می‌تواند بعد از ظهر نخوابد. همچنین اگر فرزندتان با وجود چرت نزدن بدقلقی نمی‌کند، به نظر خسته نمی‌آید و شب مشکلی در خوابیدن ندارد می‌تواند به این معنی باشد که به خواب نیم‌روزی نیاز ندارد. می‌توان گفت که به طور متوسط کودکان از ۳ یا ۴ سالگی دیگر تمایل و نیازی به خواب نمی‌روزی نشان نمی‌دهند.

توصیه‌هایی برای مدیریت قطع چرت نیم‌روزی

به مرور که کودک بزرگ می‌شود می‌تواند مدت زمان طولانی‌تری را بیدار بماند چون راحت‌تر می‌تواند ساعات بیداری خود را مدیریت کند. گاهی اوقات کودکان کم‌سن در خواب شبانه دچار مشکل می‌شوند. بنابراین حذف چرت نیم‌روزی به داشتن خواب شبانه بهتر و باکیفیت کمک می‌کند. برای حذف خواب نیم‌روزی هیچ قانون خاصی وجود ندارد. این مسئله در کودکان مختلف و متناسب با سن و میزان فعالیت روزانه آنها متفاوت است. برخی کودکان آمادگی آن را دارند که از اولین سال بعد از تولدشان چرت نزنند اما برای برخی حذف چرت نیم‌روزی به تدریج اتفاق می‌ا‌فتد.

معمولا کودکان در سن مدرسه در میانه روز چرت نمی‌زنند و اگر حداقل ۱۲ ساعت خواب بدون وقفه داشته باشند در شرایط عالی قرار می‌گیرند.

چرت نیم‌روزی با زور و اجبار قدغن!

اگر کودکی تمایلی به چرت نیم‌روزی نداشته باشد نباید اصرار کنید. حتی اگر تصور کنید خواب‌آلود است نباید او را مجبور به خوابیدن کنید. البته این در زمانی است که کودک بدقلقی نکند و شب‌ها برای به‌خواب رفتن مشکلی نداشته باشد.

فقط در صورتی باید نگران باشید که کودک برخی از علائم را نشان دهد: با سردرد از خواب بیدار می‌شود، صبح به سختی از خواب بیدار می‌شود، در طول روز خسته و بی‌انرژی به نظر می‌رسد یا مشکلات جدی در تمرکز کردن روی فعالیت‌های روزانه خود را دارد.

به خاطر داشته باشید که حذف خواب نیم‌روزی باید به‌تدریج باشد و نیازهای خاص کودکان را در نظر بگیرید تا این تغییر در عادات روزانه کودک سلامت و حال عمومی او را تحت تاثیر قرار ندهد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.