تایید انتقال کرونا از همستر به انسان

نتایج مطالعه انجام شده در هنگ کنگ، اولین انتقال ویروس کرونا از همستر به انسان را مورد تائید قرار داد.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از ایرنا، دو انتقال جداگانه ویروس از همستر به انسان در نوع دلتا وجود دارد. محققان در این بررسی که نتایج آن در نشریه لنست به چاپ رسید، دریافتند همسترها حدودا نوامبر سال گذشته و یک ماه قبل از آنکه به هنگ کنگ منتقل شوند، به ویروس مبتلا بودند.

این مطالعه به این نتیجه رسید که وارد کردن همسترهای مبتلا به هنگ کنگ، محتمل ترین دلیل شیوع ویروس بوده است.

این بررسی از سوی تیمی از دانشمندان پزشکی دانشگاه هنگ کنگ انجام شد. پس از آنکه کارشناسان بهداشت و درمان از انتقال بی سابقه ویروس از همستر به انسان در یک فروشگاه حیوانات خانگی خبر دادند.

این کشفیات باعث انهدام ۲ هزار همستر وارد شده به این شهر شد که خشم دوستداران حیوانات را دربرداشت. این حیوانات عمدتا از هلند به هنگ کنگ منتقل شده بودند.

محققان در یکی از فروشگاه های حیوانات خانگی نمونه های خونی را از همسترها گرفتند و تجزیه و تحلیل توالی ژنوم به طور کامل انجام شد.

دانشمندان دریافتند بیش از نیمی از ۱۶ همستر غربالگری شده از این فروشگاه حیوانات خانگی و هفت همستر از ۱۲ حیوان از انبار، مبتلا به ویروس کرونا بودند و تست پی سی آر یا تست های سرولوژیکی شان مثبت اعلام شد.

لئونگ چی چیو متخصص بیماری های تنفسی گفت که این یافته ها نیاز واردکنندگان و مقامات برای بازنگری در نحوه واردات همستر و نگهداری شان در انبارها را مورد توجه قرار می دهد.

وی تاکید کرد که همسترها به طور معمول در دسته های هزارتایی نقل و انتقال می یابند و در یک انبار متراکم نگهداری می شوند که این مساله خطر ابتلا متداوم و در مقیاس بزرگ را افزایش می دهد حتی با وجودی که این جوندگان خودشان کرونا را به آسانی منتقل نمی کنند.

لئونگ گفت که این احتمال وجود دارد که همسترها قبل از پرواز یا در حین سفر مبتلا شده باشند و سپس ویروس کرونا در محیط انبار پخش و به انسان ها منتقل شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.