آیا ابتلای عمدی به اومیکرون گزینه خوبی است؟

با توجه به سیر صعودی و تعجب‌آور آمار مبتلایان به اومیکرون در سراسر ایالات متحده، برخی کارشناسان گمانه‌زنی می‌کنند که ابتلا به این نوع عفونت برای بسیاری از مردم غیرقابل اجتناب است.

به گزارش تازه‌نیوز، در اواسط دسامبر، دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس مدیر سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرد واکسن‌ها به تنهایی از ما در برابر سویه امیکرون محافظت نمی کند. در اواخر دسامبر، یک اپیدمیولوژیست اظهار داشت: ما باید واقع بین باشیم؛ نمی‌توانیم جلوی پیشروی امیکرون را بگیریم.

به نقل از بهداشت‌نیوز، اکنون، پست‌هایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند که ایده‌هایی شبیه به «مهمانی‌های آبله مرغان» را احیا می‌کنند؛ جایی که شما عمداً با افراد آلوده معاشرت می‌کنید تا مبتلا شوید. یک رستوران در ایتالیا ۱۵۰ دلار دریافت می‌کند تا فرصتی در اختیار شما قرار دهد که نه تنها شام خود را آنجا میل کنید، بلکه به کووید۱۹ نیز مبتلا شوید!

برخی معتقدند اگر احتمال ابتلای همه افراد به امیکرون تا این حد بالاست، چرا نباید عمدا به این ویروس مبتلا شد و بواسطه ایمنی گله‌ای، این همه‌گیری را خاتمه داد؟ کارشناسان حوزه بهداشت عمومی می گویند این یک ایده واقعا بد است.
گرگ پولند، پزشک و استاد بیماری‌های عفونی در کالج روچستر در این زمینه می‌گوید: نه، اجتناب‌ناپذیر نیست که همه به عفونت Omicron مبتلا شوند. ممکن است نرخ‌های بالاتر ابتلا به این عفونت و میزان بالایی در معرض قرار ابتلا وجود داشته باشد، اما افراد واکسینه شده، تقویت شده و ماسک‌پوش شانس بسیار بالایی برای محافظت از خود در برابر عفونت‌ها دارند. آلوده شدن به زنجیره‌ای از رویدادها نیاز دارد که اجتناب‌ناپذیر نیست.

آرون گلات،‌ اپیدمیولوژیست بیمارستانی در نیویورک نیز می‌گوید: من فکر می‌کنم که سویه امیکرون مطمئناً دیوانه وار در حال گسترش است. این نوع، بسیار مسری است و حتی بر روی افراد واکسینه شده و تقویت شده نیز تاثیر می گذارد. با این حال، امکان ندارد بگوییم “قطعا همه به آن مبتلا خواهند شد”. با وجود بخش های مراقبت‌های ویژه در سراسر کشور و یافتن آزمایش‌هایی که به سختی انجام می‌شود، مطمئنا وقت آن نیست که دست‌هایمان را برای دعا به هوا ببریم و بگوییم: همه به آن مبتلا شوند.

بیان اینکه Omicron ما را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد «به این معنی است که ما باید تلاش برای مبارزه با آن را متوقف کنیم». اگر این اتفاق بیفتد، افراد نقص ایمنی و واکسینه نشده در معرض خطر جدی قرار خواهند گرفت. کرونا هنوز یک بیماری بسیار خطرناک برای افرادی است که واکسینه نشده‌اند. واکسینه نشده‌ها شامل «کل جمعیت زیر ۵ سال» است که هنوز هیچ واکسن کووید برای آنها مجاز نشده است.

ایده ابتلای عمدی به کووید استدلال نادرستی است. مردم ممکن است به اشتباه تصور کنند آنچه که آنها “ایمنی طبیعی” می نامند -و آنچه ترجیح می دهند به طور دقیق‌تر “ایمنی ناشی از بیماری” بنامند- هیچ عواقب منفی نخواهد داشت و هنگامی که آنها آلوده شوند، مصونیت خواهند داشت. موضوع دیگر این است که درک نادرستی از معنای «خفیف‌تر» هنگامی که گفته می شود امیکرون معمولاً از نوع دلتا شدت کمتری دارد، وجود دارد. اگر واکسینه نشده‌اید یا همه دزهای واکسن را نزده‌اید و به نوع Omicron آلوده شدید، وضعیت بهتری در مقایسه با ابتلا به دلتا خواهید داشت، اما همچنان ممکن است بسیار بیمار شوید و جان خود را از دست بدهید.

استدلال افرادی که سعی می‌کنند از عمد به امیکرون مبتلا شوند این است که در هر حال همه به این بیماری مبتلا می شوند پس بهتر است عمدا و زودتر مبتلا شده وخوب شویم. اما کارشناسان مطمئناً توصیه نمی‌کنند که مردم بی‌مهابا بیرون بروند و سعی کنند مبتلا به امیکرون شوند. اگر کسی آلوده شود و بهبود یابد، ایمنی بدن خود را تقویت کرده، مانند هر عفونت دیگری. اما “این بدان معنا نیست که شما باید بیمار شوید”.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.