همتی از لقب «سلطان چاپ پول» عصبانی شد

گزارش روز چهارشنبه گروه اقتصادی روزنامه ایران با عنوان سلطان چاپ پول، عبدالناصر همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی را عصبانی کرده است.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از فارس، گزارش روز چهارشنبه گروه اقتصادی روزنامه ایران با عنوان سلطان چاپ پول، عبدالناصر همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی را عصبانی کرده است. او در توئیتی که روز گذشته در صفحه شخصی‌اش منتشر کرده، نوشته است «آقای رئیسی! رسانه‌های تحت امر خود را از رفتارهای دروغین برحذر دارید.»

در این یادداشت کوتاه مروری کوتاه بر گزاره‌های گزارش روز چهارشنبه می‌اندازیم.

۱- قیمت دلار در روز قبل از آمدن آقای همتی به ساختمان میرداماد، زیر ۱۰ هزار تومان بود اما در ۳۴ ماه مدیریت او بر بانک مرکزی قیمت دلار با جهش فزاینده‌ای روبه‌رو شد و حتی در مقطعی که او رئیس بانک مرکزی بود تا ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان هم رفت. آقای همتی در نقد گزارش روزنامه ایران گفته است که روزنامه ایران دروغ نوشته است. آقای رئیس! کجای عدد و ارقام منتشر شده در گزارش ما دروغ است؟

۲- بر اساس آمارهای رسمی از حدود ۴۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود کشور، بیش از ۵۰ درصد نقدینگی تاریخ اقتصاد ایران در زمان ریاست همتی بر بانک مرکزی خلق شده است. آمارهای بانک مرکزی تأیید می‌کند که در دوران همتی چیزی حدود ۲ هزار هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شده است (یعنی فقط در ۳۴ ماه مدیریت او بر میرداماد). آیا با بررسی آمارهای رسمی این چنینی نمی‌توان لقب سلطان چاپ پول را به او داد؟

۳- اغلب کارشناسان اقتصادی مستقل معتقدند تبعات منفی سیاست‌های پولی و ارزی آقای رئیس کل، حداقل تا دو سال آینده اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

۴- در گزارش روز چهارشنبه روزنامه ایران آمده است: «طبق آمارهای بانک مرکزی حجم پایه پولی (پول پرقدرت و ریشه اصلی تورم)، از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان قبل از آغاز به کار عبدالناصر همتی در بانک مرکزی به ۴۶۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. در واقع بیش از نصف پایه پولی در کمتر از سه سال فعالیت همتی در بانک مرکزی ایجاد شده است.» آقای همتی پاسخ دهد کجای گزاره‌های بالا نادرست است؟ آمارهای منتشرشده در گزارش ما کاملاً از داده‌های بانک مرکزی استخراج شده و اتفاقاً استخراج آمارها نیز در ماه‌هایی بوده که ایشان رئیس بانک مرکزی بوده است، پس دلیل اعتراض و عصبانیت وی چیست؟

۵- در گزارش روز چهارشنبه به سانسور آمارهای اقتصادی توسط او اشاره کردیم. آقای همتی! چرا وقتی رئیس کل بانک مرکزی شدید دستور دادید تا «آمار نرخ تورم کالاهای مصرفی، آمار متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران، سری زمانی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، بودجه خانوار، نتایج بررسی کارگاه‌های بزرگ صنعتی کشور، نتایج بررسی فعالیت‌های ساختمانی بخش خصوصی در مناطق شهری، ضریب جینی، وضعیت بودجه عمومی دولت، سهم نسبت هزینه ۱۰درصد ثروتمندترین به ۱۰ درصد فقیرترین و آمار تولید و صادرات نفت» دیگر منتشر نشود؟

گزارش روز چهارشنبه روزنامه ایران درباره عملکرد عبدالناصر همتی تنها قسمتی از کارنامه او در حدود ۱۰۰۰ روز مدیریت او بر ساختمان میرداماد است. روزنامه ایران به مخاطبان خود قول می‌دهد در روزهای آینده عملکرد این مدیر اقتصادی دولت قبل و خسارت‌هایی را که به اقتصاد ایران زده است با جزئیات بیشتری بررسی کند.

همتی و روزنامه ایران

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.