سیگنال لغو تحریم آمریکا به بازار ارز/ ریزش شدید دلار در پیش است؟

خبری که دیشب درباره لغو بخشی از تحریم‌های ایران از سوی آمریکا منتشر شد، سیگنال کاهش قیمت را به بازار ارز داد؛ تا جایی که بسیاری از فعالان بازار ارز از ساعت‌های ابتدایی روز، منتظر قیمت‌های جدید و عقبگرد نرخ دلار بودند.

به گزارش تازه‌نیوز، آمریکا روز جمعه گذشته در میانه مذاکرات هسته‌ای وین، برخی تحریم های ایران را لغو کرد. این اقدام دولت بایدن، تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا برای لغو آنها را تغییر داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد که مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌های آمریکا و بازگشت این کشور به برجام وارد مرحله حساسی شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای به کنگره اعلام کرد: معافیت از این فعالیت‌ها به تکمیل توافق برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام کمک می‌کند و زمینه را برای بازگشت ایران را نیز به اجرای تعهداتش در برجام فراهم می‌سازد.

یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه و آگاه از معافیت‌های تحریمی، چنین اظهار کرد که این اقدام «در راستای منافع ملی حیاتی آمریکا و همچنین به نفع منطقه و جهان» اتخاذ شده است.

در این میان، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات برجام گفته آن‌چه در وین می‌گذرد، فقط روی یک موضوع متمرکز است و آن برنامه هسته‌ای ایران است. چیزی که در وین روی آن متمرکز هستیم، بازگشت به توافق هسته‌ای است که محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و دائمی روی برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند و با راستی‌آزمایی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را متوقف می‌کند.

همچنین رو خانا، نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا از ایالت کالیفورنیا در توئیتی مدعی شد که به زودی خبرهای شگفت‌آوری از توافق شنیده می‌شود. وی عنوان کرد که پیشرفت خارق العاده‌ای در جریان مذاکرات برای احیای توافق برجام رخ داده است.

پیام آمریکا به بازار ارز ایران

انتشار خبر لغو برخی تحریم‌های ایران و نیز اظهارات برخی مقامات آمریکا در خصوص برجام، سیگنال کاهش قیمت را امروز به بازار ارز داد؛ تا جایی که بسیاری از فعالان بازار ارز از ساعت‌های ابتدایی روز، منتظر قیمت‌های جدید و عقبگرد نرخ دلار تا کانال ۲۶ هزار تومان بودند.

در اخرین معاملات روز گذشته، دلار در قیمت ۲۷هزار و ۵۰۰تومان معامله می‌شد اما صبح امروز معاملات را با ۵۰۰تومان کاهش در قیمت ۲۷ هزار تومان آغاز کرد.

به این ترتیب دلار در این لحظه (ساعت ۱۲:۵۵) در قیمت ۲۶هزار و ۵۰۰تومان معامله می‌شود که نسبت به روز گذشته هزارتومان کاهش را نشان می‌دهد.

ریزش دلار تا کانال ۲۵ هزار تومان

در این میان، برخی فعالان اقتصادی و کارشناسان معتقدند که کاهش قیمت ارز در بازار ادامه‌دار خواهد بود. علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید: پایان بازی یا راند آخر کاسبان تحریم در حال شکل‌گیری است.

وی می‌افزاید: همان‌طوری که گمانه‌زنی می‌شود، پیش‌بینی رفع تحریم‌ها وجود دارد. اما بازخورد رفع تحریم‌ها در ایران در دو حوزه است. یکی کاسبان تحریم هستند که با قاچاق و کمبود در ایران، به سوداگری می‌پردازد و علاقه‌مند نیستند که جلوی جهش قیمت دلار گرفته شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران عنوان می‌کند: من از کاهش قیمت ارز صحبت نمی‌کنم و با توجه به تورم و بحث‌های تکنیکالی که وجود دارد، قرار نیست دوباره دلار مثل زمان احمدی‌نژاد فریز شود که قاچاق معکوس یا اتفاقات دیگری بیفتد.

شریعتی ادامه می‌دهد: گروه دیگر، طرفداران بورس هستند که برخی از فعالان بازار سرمایه اعتقاد دارند که هر چه نرخ دلار بالاتر رود، ارزش سهام درست می‌شود.

وی با اشاره به شوک روانی به بازار ارز، تصریح می‌کند: خرده سرمایه‌دارها در این فاز وارد بازار می‌شوند و از ترس زیان، به فروش می‌پردازند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران متذکر می‌شود: به نظر می‌رسد دلار به سمت کاهشی حرکت می‌کند و در فاز اول به کانال ۲۶ هزار تومان برود، اما اعلام قطعی برجام، دلار را وارد کانال ۲۵ هزار تومان به طور موقت خواهد کرد.

سعید مسگری، کارشناس اقتصادی اما معتقد است که لغو این تحریم‌ها خیلی روی بازار ارز تاثیر ندارد و بیشتر در بحث فعالیت‌های هسته‌ای است. تحریم‌هایی روی بازار ارز اثر دارد که در خصوص مبادلات ارزی یا آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده باشد.

وی در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌افزاید: اگر برجام احیا شود، آن زمان می‌توان به کاهش نرخ دلار امید داشت؛ البته نه کاهش سنگین. به نظر من در نهایت تا کانال ۲۵ هزار تومان نرخ دلار می‌آید.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: اثر احیای برجام تا حدی در یک سال گذشته پیش‌خور شده است و دولت هم خیلی مایل نیست که بیشتر از این کاهش پیدا کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.