واکنش تهران به ادعای مایکروسافت

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، تاکید کرد: برای تهران، اهمیتی ندارد چه شخصی در کاخ سفید ریاست می کند، آنچه مهم است پایبندی واشنگتن به حقوق، قواعد و نرم های بین‌المللی و دست برداشتن از دخالت در کشورهای دیگر و عمل به تعهدات خود است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایسنا، ادعای مایکروسافت مبنی بر تلاش هکرهای مرتبط با روسیه، چین و ایران برای تاثیر گذاری بر انتخابات آمریکا با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه مواجه شد.

سعید خطیب زاده در مصاحبه با شبکه تلویزیونی CNN در تکذیب این ادعا گفت: ایالات متحده که دهه‌ها در انتخابات کشورهای دیگر از جمله ایران دخالت کرده، با کودتا دولت منتخب مردم ایران دکتر مصدق را سرنگون کرده و کارزار فعال ضداطلاعاتی بر علیه دیگر کشورها را رهبری میکند، در مقامی نیست که چنین ادعای مضحکی بکند.

وی تاکید کرد: همانگونه که بارها گفته ایم برای تهران، اهمیتی ندارد چه شخصی در کاخ سفید ریاست می کند. آنچه مهم است پایبندی واشنگتن به حقوق، قواعد و نرم های بین‌المللی و دست برداشتن از دخالت در کشورهای دیگر و عمل به تعهدات خود است.

براساس این گزارش، شرکت مایکروسافت در گزارشی مدعی شده است که، هکرهایی مرتبط با روسیه، چین و ایران در تلاش هستند تا از افراد و گروه‌های درگیر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۰ جاسوسی کنند.

این شرکت فعال در حوزه فن‌آوری گفت که «هکرهای روسی که در مبارزات انتخاباتی دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ دخالت داشتند بار دیگر درگیر شده‌اند.»

مایکروسافت تاکید کرد که «واضح است گروه‌های فعال خارجی با هدف‌گیری انتخابات، تلاش‌های خود را افزایش داده‌اند.»

هر دو کارزار انتخاباتی در دو جبهه دموکرات به رهبری جو بایدن و جبهه جمهوری‌خواه به رهبری دونالد ترامپ طبق گفته مایکروسافت هدف این مهاجمان سایبری هستند.

تام برت، معاون مایکروسافت در یک پست وبلاگی گفت: «آنچه ما دیده‌ایم با الگوی حمله قبلی سازگار است که نه تنها نامزدها و کارمندان ستاد انتخاباتی را هدف قرار می‌دهد، بلکه کسانی را که در مورد موضوعات اصلی مشورت می‌دهند نیز مورد هدف هستند.»

آقای برت همچنین در وبلاگ خود درباره ایران نوشته است که «هکرهای مورد حمایت حکومت ایران بین ماه‌های مه و ژوئن تلاش‌های بی‌نتیجه‌ای برای حملات سایبری به حساب‌های کارزار ستاد انتخابات دونالد ترامپ و مقام‌های دولتی داشتند.»

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در ماه اوت گفته بودند که روس‌ها می‌خواهند که ترامپ همچنان رئیس جمهور باقی بماند با این حال چینی‌ها بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا را ترجیح می‌دهند.

با این حال مایکروسافت در بیانیه خود گفته است که هکرهای مورد حمایت دولت چین «افراد برجسته مرتبط با انتخابات» از جمله افراد مرتبط با کارزار بایدن را هدف قرار داده‌اند.

مایکروسافت با این حال می‌گوید که اغلب تلاش‌ها برای هک از سوی عوامل روسی، چینی و ایرانی توسط نرم افزارهای امنیتی مایکروسافت خنثی شده است. با این حال این شرکت درباره اینکه حساب کاربری چه کسی ممکن است با موفقیت هک شده باشد یا او را تحت تاثیر قرار داده باشد اظهارنظر نمی‌کند.

مایکروسافت ارزیابی‌ای درباره اینکه کدامیک از عوامل این کشورها تهدید بیشتری برای سلامت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند، ارایه نکرده اما کارشناسان امنیت سایبری مداخله روسیه را جدی‌تر عنوان می‌کنند.

معتقدیم که بخش اطلاعات ارتش روسیه همچنان بیشترین تهدید را برای روند دموکراتیک ایجاد می‌کند.

جان هالتکوئست، مدیر تجزیه و تحلیل اطلاعات در شرکت امنیت سایبری فایرآی به آسوشیتدپرس گفت: «معتقدیم که بخش اطلاعات ارتش روسیه همچنان بیشترین تهدید را برای روند دموکراتیک ایجاد می‌کند.»

وی تاکید کرد که بیانیه مایکروسافت نشان می‌دهد که بخش اطلاعاتی ارتش روسیه همچنان به دنبال اهداف مرتبط با انتخابات است که با وجود اقدام‌های قانونی، تحریم و اقدام‌های متقابل دیگر متوقف نشده است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که مقام‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که تاکنون هیچ مدرکی درباره نفوذ مشاهده نکرده‌اند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.