کیت‌های تست اومیکرون فقط برای موارد خاص است!

در این گزارش درباره شرکت دانش بنیان شهرستانی که قرار بود کیت امیکرون تولید کند و ماجرای کنار گذاشته شدنش را می‌خوانید.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: رییس انستیتو پاستور درباره آخرین وضعیت تولید کیت‌های شناسایی سویه امیکرون توسط این موسسه تحقیقاتی وابسته به وزارت بهداشت، اعلام کرد که تست PCR که برای شناسایی و تایید قطعی مبتلایان کرونا استفاده می‌شود، توانایی تشخیص سویه‌های متفاوت را ندارد و صرفا، آلودگی فرد به ویروس کووید ۱۹ را نشان می‌دهد.

علیرضا بیگلری، دیروز در ادامه این پاسخ با تاکید بر اینکه ضرورتی برای استفاده از کیت اختصاصی امیکرون جز در موارد خاص وجود ندارد، گفت: «کیت‌های معمولی به راحتی موارد مشکوک را تشخیص می‌دهند اما توانایی افتراق سویه را ندارند. کیت‌های اختصاصی امیکرون برای موارد خاصی در کشور استفاده می‌شوند مثلا برای کسی که جدیدا از خارج از کشور آمده برای بیماران بستری در بخش ICU و همچنین به صورت تصادفی برای اینکه ببینیم امیکرون با چه درصدی و در کدام مناطق جغرافیایی کشور پراکنده است. برای تشخیص اولیه به هیچ‌ وجه لازم نیست کیت امیکرون استفاده شود.»

بیگلری در ادامه درحالی که می‌گفت طراح و تولید‌کننده کیت‌های امیکرون در کشور، انستیتو پاستور ایران است، بدون ذکر عددی از تعداد کیت‌های اختصاصی تولید شده، صرفا به این بسنده کرد که: «از حدود ۳ هفته قبل از بروز اولین موارد امیکرون در کشور، انستیتو پاستور ایران کیت‌های امیکرون را طراحی و تولید کرد و دراختیار آزمایشگاه‌های منتخب شبکه تشخیص آزمایشگاهی کووید۱۹ کشور قرار داد. پس از آن شرکت‌های متعددی وارد عرصه تولید کیت امیکرون شدند که اکنون به اندازه کافی کیت امیکرون در کشور تولید می‌شود ولی نباید انتظار داشت برای هر کسی که علامت دارد از کیت تشخیصی امیکرون استفاده شود.»

بیگلری در پاسخ به سوال دیگر و تحلیل شرایط فعلی از روند همه‌گیری کرونا در مقایسه با ماه‌های گذشته و ۵ موج پیش از آن گفت: «درسی که از پیک‌های قبلی گرفتیم باید مورد توجه قرار گیرد. این‌بار سرعت انتقال بسیار بالا است. اگر قبلا کسی به واریانت دلتا مبتلا می‌شد، احتمال اینکه اطرافیانش مبتلا شوند ۵۰ یا ۶۰درصد بود؛ درحالی که اکنون در صددرصد موارد کسی که با یک مبتلا به امیکرون در تماس باشد، احتمالا به امیکرون مبتلا شده‌ است. پس اگر کسی علائم دارد باید این تلقی به وجود آید که به کرونا مبتلاست و از حضور در اجتماع پرهیز کند. هرقدر هم که سرعت نمونه‌گیری افزایش یابد، باز هم از سرعت شیوع امیکرون کمتر خواهد بود. پس تنها با انجام تست نمی‌توان امیکرون را کنترل کرد، چون از وقتی که تست بگیریم تا زمانی که پاسخ آن بیاید، این فرد مبتلا ده‌ها نفر را آلوده کرده است.»

طی روزهای اخیر یک منبع آگاه خبر داد که برخلاف ادعای مسوولان وزارت بهداشت درباره شناسایی سویه امیکرون در انستیتو پاستور ایران، دهه اول آذر، به دنبال شناسایی یک سویه متفاوت در آزمایشگاه یک شرکت دانش‌بنیان کوچک در یکی از شهرهای مرکزی کشور، این سویه با کیت‌های تولید شده همین شرکت دانش‌بنیان نوپا، آزمایش و معلوم شد که سویه ناشناخته، همان امیکرون است که این شناسایی هم مورد تایید چند مرجع علمی قرار گرفت و نتیجه تشخیص همین شرکت دانش‌بنیان درباره شناسایی اولین مبتلای امیکرون در کشور، روز ۲۸ آذر توسط مسوولان انستیتو پاستور هم اعلام عمومی شد.

طبق اعلام این منبع آگاه، درحالی که کیت‌های تولید شده در این شرکت دانش‌بنیان، قادر به تشخیص همزمان چند واریانت -بتا، آلفا، گاما، زتا، یوتا، دلتا و امیکرون- بود، قرار بود کیت‌های اختصاصی امیکرون محصول همین شرکت به تولید انبوه برسد اما به دلایل نامعلوم، همکاری انستیتو پاستور با این شرکت دانش‌بنیان نوپا با وجود ارسال پیش‌فاکتور برای ادامه مراودات، متوقف شد که به دنبال این توقف همکاری، جوسازی‌های ایجاد شده توسط افراد ناشناس به‌گونه‌ای گسترش یافت که حتی آزمایشگاه‌های وابسته به بخش خصوصی هم از خرید کیت‌های تولید شده این شرکت منع شدند.

طبق گفته این منبع آگاه، در حال حاضر، انستیتو پاستور با شرکت دانش‌بنیان دیگری مشغول به همکاری برای تولید کیت امیکرون است در حالی که به نظر می‌رسد یکی از دلایل قطع مراودات علمی و تولید با آن شرکت دانش‌بنیان شهرستانی ارتباط مسوولان این شرکت با برخی مقامات دولت سیزدهم و همچنین، بی‌رغبتی مسوولان انستیتو پاستور ایران به ازدست دادن مرجعیت انحصار فناوری تولید کیت امیکرون بوده چون گفته شده که آن شرکت دانش‌بنیان، بر انحصار و برند‌سازی تولید کیت امیکرون، پافشاری داشته در حالی که برخی مسوولان انستیتو پاستور حاضر به واگذاری این انحصار و مرجعیت نبودند و بنابراین، هرگونه همکاری علمی هم قطع شده در حالی که حالا مسوولان شرکت دیگری پذیرفته‌اند برندسازی تولید کیت امیکرون در کشور، به نام انستیتو پاستور باشد با وجود آنکه در واقعیت، کیت‌های امیکرون نه در انستیتو پاستور بلکه در آن شرکت دانش‌بنیان تولید می‌شود.

این منبع آگاه در بخش دیگری از توضیحات خود  رد اظهارات رییس انستیتو پاستور درباره بی‌دلیل بودن انجام تست امیکرون برای تمام مبتلایان کرونا و همچنین ادعای برخی کارشناسان درباره فراگیری صددرصدی سویه امیکرون در تمام نمونه‌های کرونا گفت: «هنوز مطالعه‌ای با تعداد نمونه بالا در کشور انجام نشده که مسوولان بتوانند بگویند صددرصد نمونه‌ها امیکرون است. حتی کشورهایی که تجهیزات توالی‌یابی بسیار پیشرفته‌تر از ما دارند همچنین ادعایی ندارند چون هنوز سویه دلتا در دنیا هست و به خصوص در کشور ما چون سیستم پایش ژنومی چندان قدرتمندی نداریم، این ادعا درباره فراگیری صددرصدی امیکرون در تست‌های مثبت اشتباه محض است.

البته تشخیص کرونا با تست PCR انجام می‌شود اما نوع سویه از نظر تشخیص بالینی و حتی نوع درمان چندان متفاوت نیست چون ما داروی اختصاصی برای درمان امیکرون نداریم اما اهمیت شناسایی سویه و استفاده از کیت‌های اختصاصی، برای آینده، برای اطلاعات کشوری، مونیتورینگ و پایش سویه‌ها خیلی با ارزش است و برای دسترسی و تدوین استراتژی‌های کلان و حتی پیشرفت در ساخت و تولید واکسن، باید بدانیم چند درصد از تست‌های مثبت، از سویه دلتا و چند درصد از سویه امیکرون است. سایر کشورها هم به همین شیوه مشغول فعالیت هستند. کشورهایی که ثروتمندترند، با توالی‌یابی‌های بسیار گران‌قیمت سویه‌ها را ردیابی می‌کنند، اما سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده که کشورهای فقیرتر می‌توانند استفاده از کیت اختصاصی امیکرون را جایگزین توالی‌یابی کنند.»

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.