بازگشت آمریکا به برجام/ واشنگتن به سمت تهران حرکت می‌کند؟

مذاکره‌کنندگان تروئیکا درباره معافیت‌های آمریکا در مذاکرات وین استقبال کردند.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از تجارت‌نیوز، پس از ماجرای رفع بخشی از تحریم‌ها احتمال بازگشت آمریکا به مذاکرات وین وجود دارد؟

«استفانی لیچتنستین» خبرنگار فارن پالیسی در پیامی توییتری نوشت: مذاکره کنندگان تروئیکا درباره وضعیت کنونی مذاکرات هسته‌ای ایران عنوان کردند که ما از معافیت ایالات متحده در رابطه با پروژه‌های منع اشاعه هسته‌ای در ایران استقبال می‌کنیم. این امر باید بحث‌های فنی لازم برای حمایت از مذاکرات وین درباره بازگشت به برجام در وین را تسهیل کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه گزارش داد؛ آمریکا در میانه مذاکرات وین، معافیت ایران از برخی تحریم‌ها درباره برنامه هسته‌ای را برای تسهیل گفت وگوها بازگردانده است.

بر اساس این گزارش، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه روز جمعه به وقت محلی چندین معافیت از تحریم‌ها را در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران امضا کرد.

آمریکا به برجام باز‌میگردد؟

وزارت امور خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای به کنگره اعلام کرد: معافیت از این فعالیت‌ها به تکمیل توافق برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام کمک می‌کند و زمینه را برای بازگشت ایران به اجرای تعهداتش در برجام فراهم می‌سازد.

این وزارتخانه مدعی شده است که معافیت تحریمی در راستای خدمت به منافع ایالات متحده در منع اشاعه و ایمنی و محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران طراحی شده است.

در همین ارتباط دو روزنامه پرشمارگان فرانسه، اقدام جدید آمریکا را گامی در جهت نزدیکی به تهران ارزیابی کردند.

واشنگتن به سمت تهران حرکت می‌کند

تارنمای روزنامه لو فیگارو با تیتر «واشنگتن در آخرین دور مذاکرات هسته‌ای به سمت تهران حرکت می‌کند»، نوشت: دولت بایدن معافیت‌های کلیدی را که از تحریم‌های ایالات متحده علیه کشورهای خارجی و شرکت‌های درگیر در پروژه‌های هسته‌ای غیرنظامی حمایت می‌کرد و در دوره دونالد ترامپ لغو شده بود، بازگرداند.

این روزنامه موضع جدید آمریکا را یک گام «ظاهرا فنی» در مورد برنامه اتمی غیرنظامی ایران ولی از طرف دیگر «یک ژست قابل توجه» در قبال تهران ارزیابی کرده است؛ چراکه بر اساس تحلیل این رسانه فرانسوی مذاکرات وین وارد مراحل نهایی می‌شود.

پالس مثبت آمریکا به ایران

روزنامه لوموند نیز با ارایه تحلیلی مشابه در این زمینه و با تیتر «آمریکا چند هفته پیش از پایان مذاکرات هسته‌ای به ایران علامت می‌دهد»، نوشت: این یک اقدام به ظاهر فنی است، اما در عین حال نشانه قابل توجهی برای تهران در زمانی است که مذاکرات برای نجات توافق هسته‌ای ایران وارد مرحله نهایی می‌شود.

لوموند در گزارش خود به اظهارات وزیر امور خارجه ایران نیز اشاره و اضافه می‌کند که به اعتقاد رئیس دیپلماسی کشورمان، آمریکایی‌ها باید بدانند که آنچه روی کاغذ اتفاق می‌افتد خوب است اما کافی نیست.

یکی از موضوعات اساسی لغو تحریم‌ها است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز شنبه درباره مذاکرات وین گفت: یکی از موضوعات اساسی ما برای لغو تحریم‌ها، گرفتن تضمین‌ها است. درباره تضمین در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی، اعلام کردیم که در بخشی‌هایی از آن موافقت‌هایی صورت گرفته است.

وی افزود: آنچه هیات مذاکره‌کننده ایران درباره تضمین دنبال می‌کند، در همه سطوح سیاسی، حقوقی و اقتصادی است که در بخش‌هایی از آن توافقاتی حاصل شده اما هنوز هیات مذاکره‌کننده ایران با جدیت اخذ تضمین ملموس از طرف‌های غربی و پایبندی به تعهداتی که بر مبنای توافق وین حاصل می‌شود را دنبال می‌کند.

شکست سیاست فشار حداکثری واشنگتن

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز روز شنبه در توییتی نوشت: انتفاع اقتصادی واقعی، موثر و قابل راستی‌آزمایی ایران، شرط لازم برای شکل‌گیری توافق است. نمایش رفع تحریم اقدامی سازنده تلقی نمی‌شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.