وعده واردات ۵۰ هزار خودرو؛ ماشین ارزان می‌شود؟

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: با وضعیت حرص و ولعی که در تقاضای خودرو ایجاد شده و تا حدی سواستفاده هم می‌شود، فضا تا حدی می‌شکند و باعث می‌شود خودروسازان هم به خود بیایند و در مورد کیفیت اقداماتی انجام دهند.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از ایلنا، علی جدی در مورد تصویب واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو اظهار کرد: ما طرحی در کمیسیون برای واردات خودرو از محل صادرات خودرو و قطعات و صنایع نیرومحرکه داشتیم که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد. کمیسیون تلفیق نیز به طور جداگانه واردات ۵۰ هزار خودرو را تصویب و از این محل برای دولت هم درآمد پیش‌بینی کرده است. من فکر می‌کنم که واردات ۵۰ هزار خودرو در صحن هم تصویب شود.

وی افزود: اینطور نیست کسانی که پیگیر واردات خودرو هستند به دنبال این باشند که صنعت خودروی ما آسیب ببیند بلکه میزان و نوع خودروهای تولیدی ما در داخل کفایت نیاز مردم را در کشور نمی‌کند. نیاز سالیانه در کشور ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است در حالی که تولید داخلی در بهترین حالت به یک میلیون دستگاه نمی‌رسد. یعنی سالیانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو کسری داریم، این به غیر از خودروهای فرسوده است که تعداد آنها به ۵ میلیون دستگاه می‌رسد و باید بازسازی شوند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: هدف از واردات این ۵۰ هزار خودرو جبران کسری بازار، تعادل عرضه و تقاضا، شکستن قیمت‌ها و… است. قیمت خودروهای خارجی از میزان واقعی خود فاصله گرفته و به بیش از ۵ برابر قیمت واقعی خرید و فروش می‌شود. هدف تعدیل این وضعیت است. علاوه بر این با واردات خودرو برای دولت هم درآمد ایجاد می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که واردات ۵۰ هزار خودرو چه کمکی به کسری ۵۰۰ هزار دستگاهی می‌کند، گفت: واردات ۵۰ هزار خودرو دست کم می‌تواند فضای روانی ایجاد شده در جامعه را بشکند. با وضعیت حرص و ولعی‌ که در تقاضای خودرو ایجاد شده و تا حدی سواستفاده هم می‌شود، فضا تا حدی می‌شکند و باعث می‌شود خودروسازان هم به خود بیایند و در مورد کمیت و کیفیت اقداماتی انجام دهند و تا حدی رقابت هم شکل بگیرد. در مجموع با همین ۵۰ هزار خودرو اتفاقات خوبی در بازار خودرو خواهد افتاد و برخی از قیمت‌های کاذبی که در این بازار وجود دارد خواهد شکست.

وی در مورد جزئیات این مصوبه توضیح داد: وقتی واردات در بودجه تصویب‌ می‌شود، شیوه اجرا و تصویب آیین‌نامه به دولت و وزارت صمت سپرده می‌شود که جزئیات آن مشخص نمی‌شود. در طرح واردات خودرو که کمیسیون صنایع و معادن پیش می‌برد جزئیات مشخص شده بود ولی در قانون بودجه، آیین‌نامه اجرایی به وزارت صمت سپرده می‌شود.

جدی تصریح کرد: خودروهای موجود در سال‌های مختلف یعنی پیش از سال ۹۷ وارد شده‌اند، تجربیات گذشته می‌گوید که معمولا خودروهای وارداتی بین ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار قیمت میانگین داشته‌اند. محاسبات هم بر اساس همین تجربیات انجام می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: به نسبت مصرف ۱.۵ میلیونی‌ خودرو، واردات ۵۰ هزار خودرو چندان به تولید داخلی آسیب نمی‌رساند ولی نارضایتی که در کشور به وجود آمده و فضای روانی که به غلط ایجاد شده را خواهد شکست. قیمت نجومی برخی از خودروها هم کاهش می‌یابد. به نفع خودروسازی‌ها هم است که به نوعی در فضای رقابتی خود را بهبود ببخشند. امیدواریم که که این مصوبه در صحن مجلس و شورای نگهبان هم به تصویب برسد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.