چند نکته درباره رکنا و خبرهایی که جامعه را ملتهب می‌کرد

چرا سایت منتشرکننده فیلم قاتل دختر اهوازی توقیف شد؟

معاونت مطبوعاتی امروز در اقدامی قابل تحسین ابتدا به سایت رکنا تذکر و بعد از برگزاری جلسه فوری هیات نظارت بر مطبوعات این سایت را توقیف کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، فعالیت خبری قبل از هرچیز نیازمند رفتار حرفه‌ای جهت حفظ آرامش عمومی و تقویت بهداشت روانی جامعه است. توقیف رکنا همان‌قدر که تاسف‌برانگیز بود برای خیلی‌ها هم خوشحال‌کننده بوده است. اگر سری به توئیتر و واکنش فعالان توئیتری بزنید می‌بینید که بسیاری از روزنامه‌نگاران که موافق رویکرد غیرحرفه‌ای رکنا بودند از این اقدام خرسند هستند.

قطعا کسی از این‌که یک رسانه تعطیل شود خوشحال نیست که این بخش دردآور ماجرا است، اما از این جهت که یکی از سایت‌هایی که به قواعد حرفه‌ای پشت پا زده و حالا در تله قانون گرفتار شده، بخش مثبت این اتفاق و شهامت و جسارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

طی سال‌های اخیر روزنامه‌نگاران با گرایش‌های سیاسی مختلف نسبت به کلیک‌گیر بودن بخش عمده‌ای از فعالیت این رسانه و برخی سایت‌های دنباله‌رو رکنا، اعتراض کرده بودند. رویه سخیف کلیک گرفتن که با رسالت‌های رسانه‌ای فاصله زیادی دارد.

زمینه فعالیت این سایت خبری، اجتماعی و فرهنگی است و رویکرد غالب اخبار آن پرداختن به حوادث است. رکنا از جمله سایت‌هایی است که برخلاف تیم بدنه که با حضور تعدادی از خبرنگاران قدیمی حوزه حوادث رسانه‌ها تشکیل شده بود، اما رویکردهایی ورای اخلاق حرفه‌ای و رسانه‌ای داشته و بیشتر مانند صفحه اینستاگرام نوجوانی پر جنب‌وجوش است.

زردنگاری حداکثری و «سئوی کلاه سیاه» ویژگی و ممیزه این سایت خبری به حساب می‌آید. رکنا هم مثل خیلی از سایت‌های مشابه خود با زردنگاری به دنبال جذب مخاطب بیشتر بود؛ صد البته در این زمینه موفق بوده است. البته نباید در این میان فعالیت‌های تولیدی این سایت خبری در حوزه حوادث را از چشم دور نگاه داشت اما آن‌چه در خاطره‌ها مانده کلیدواژه‌هایی است که فاصله آن با اصول اخلاقی و عرفی رسانه‌ای کشور بسیار زیاد است؛ مثل چند تیتری که در ادامه می‌بینید:

سایت رکنا
این سبک تیترهایی که در بالا آمد فقط بخشی از محتوای منتشره در این سایت خبری بوده است. محتواهایی که با قید «این مطلب از گروه وب‌گردی است و فقط جنبه سرگرمی دارد» منتشر شدند. رکنا چه منبع اصلی این مطالب بوده یا نه، اما ناشر گسترده آن بوده است و این محتواها با نام رکنا دیده و بازنشر می‌شوند. همین نکته کافی است تا رسانه‌های مشابه این رویکرد هم قدری حواسشان جمع‌تر شود! تیترهای بالا تعدادی از آخرین تیترهای زرد این سایت خبری در روز یک‌شنبه ۱۸ بهمن ماه بود درست کمتر از یک ماه تا ۶ سالگی‌اش!

عزیزالله رضایی

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.