هشدار اومیکرونی: خطر کمبود جدی تخت‌های بیمارستانی برای کودکان!

رئیس بیمارستان مرکز طبی کودکان با بیان این‌که آمار کودکان مبتلا به امیکرون هم در بخش سرپایی و هم بستری رو به افزایش است، احتمال داد در هفته‌های پیش رو با محدودیت تخت بستری مواجه شویم.

به گزارش تازه‌نیوز، دکتر رضا شروین بدو با اشاره به این‌که سویه امیکرون با علائم مختلفی چون تب، التهاب دستگاه گوارش تحتانی و فوقانی مانند گلودرد و سرفه و احیانا خروسک و همچنین علائم گوارشی بروز می‌کند، گفت: البته الزاما همه این علائم با هم در یک کودک دیده نمی‌شود، یعنی در برخی کودکان علائم تنفسی بارز است و در برخی علائم گوارشی.

امیکرون در کودکان با بیماری زمینه‌ای شدیدتر است

به نقل از بهداشت‌نیوز، بدو اضافه کرد: در حال حاضر علائم شایع در کودکانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، در درجه اول تب، سپس گلودرد و سرفه‌های تک تک (خروسک) و در آخر علائم گوارشی است.

رئیس بیمارستان مرکز طبی کودکان خاطرنشان کرد: آمار کودکان مبتلا به امیکرون هم در بخش سرپایی و هم بستری رو به افزایش است و نسبت به قبل بیشتر شده، به همین دلیل بخش ویژه جداگانه آی‌سی‌یو برای کودکان مبتلا به کووید۱۹ در نظر گرفته‌ایم اما خوشبختانه نسبت به پیک‌های قبلی موارد شدید بیماری و مرگ‌ومیر کمتر بوده است. همچنین کودکانی که بیماری زمینه‌ای دارند، کووید در آن‌ها شدیدتر است و بیشتر بچه‌هایی که به اکسیژن، حمایت‌های تنفسی و دریافت مایعات وریدی نیاز دارند، بستری می‌شوند.

خطر بیشتر امیکرون برای کودکان واکسینه‌نشده!

وی با تاکید بر این‌که در بسیاری از کودکان مانند سایر بیماری‌های ویروسی، با دادن استامینوفن و مصرف مایعات کودک بهبودی پیدا می‌کنند و لزوما نیاز به بستری ندارند، اظهار داشت: فعلا شدت علائم امیکرون در کودکان شدیدتر نبوده و تعداد مرگ‌ومیر بسیار پایین است اما میزان شیوع بالاست و همین مسئله احتمال بیشتر شدن بیماران بدحال را مطرح می‌کند.

بدو عنوان کرد: ما در همه گروه‌های سنی کودکان از دوره نوزادی تا سنین بلوغ، مبتلا به کووید۱۹ و امیکرون داشته‌ایم. اما عمدتا کودکان در سنینی که واکسینه نمی‌شوند، بیشتر احتمال دارد که با علائمی چون تب و سایر علائم مراجعه کنند.

رئیس بیمارستان مرکز طبی کودکان گفت: فعلا ظرفیت تخت‌های ما برای بستری کودکان مبتلا به کووید تکمیل نشده اما چون بیمارستان مرکز طبی کودکان جزء بیمارستان‌های مرجع کشوری است و کارهای مختلف دیگر هم باید انجام دهد و در حالت عادی ضریب اشغال تخت ما ۹۵ درصد است، بنابراین اگر تعداد بیماران کووید و بستری شدگان زیادتر شود باید یک سری فعالیت‌های ضروری دیگر را محدود کنیم.

افزایش بیماران بستری در روزهای آتی و خطر کمبود تخت

وی با اشاره به این‌که خوشبختانه تا الان بیماری نداشته‌ایم که به دلیلی کووید به ما مراجعه کند و نتوانسته باشیم او را بستری کنیم، ادامه داد: متاسفانه در همه جای دنیا ابتلای پرسنل در بیمارستان‌های کودکان بالاست، ما هم باید مراقبت باشیم که نیروی انسانی خود را از دست ندهیم.

شروین بدو تصریح کرد: همچنین احتمال دارد در هفته‌های آتی با افزایش بیماران بستری و محدودیت تخت برای بستری مواجه شویم، بنابراین افراد واجد شرایط در جامعه باید واکسیناسیون خود را تکمیل کنند و کودکان ۹ سال به بالا که مشمول واکسیناسیون شده‌اند، واکسن تزریق کنند.

رئیس بیمارستان مرکز طبی کودکان گفت: تاکنون وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران کمک‌های زیادی به ما کرده اند و ما در حال تجهیز آی‌سی‌یو هستیم که در صورت نیاز بتوانیم با ظرفیت بیشتری در خدمت کودکان باشیم. رعایت نکات بهداشتی باید بیش از قبل رعایت شوند و از سفرها و دورهمی‌ها و مراجعات غیرضروری پرهیز شود تا بتوانیم بیماری را تا حدی کنترل کنیم.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.