علی لاریجانی عوامل فروپاشی حکومت را بیان کرد! +ویدئو

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر در جامعه‌ای همبستگی وجود داشته باشد و حکومت بر اساس عقلانیت و فرهیختگی باشد دچار انحطاط نمی‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، علی لاریجانی در ارتباط مجازی با «همایش بین‌المللی انسان‌شناسی در حکمت ابن سینا» در سخنانی با موضوع «حکمرانی مطلوب» اظهار کرد: برای پاسخ دادن به این پرسش که چرا ابن‌سینا که نظراتی درباره سیاست داشته است، کتابی مستقل درباره سیاست ندارد باید به متن شرایطی که او در آن زیست کرد رجوع کنیم. در آن زمان شرایطی بود که ایران بزرگ تحت سیطره خلافت بغداد بود و شرایط خاصی از نظر سیاسی بر آن حاکم بود. به نظر می‌رسد که ابن‌سینا نظرات سیاسی خود را در ذیل مواردی که خیلی هم به آن مربوط نبود، استتار کرد و بنابراین معقول است که او کتابی در این باب در چنین شرایطی ننویسد.

این مطلب را هم بخوانید؛ از سیدحسن خمینی تا علی لاریجانی؛ چه کسی جای خالی هاشمی‌رفسنجانی را پر می‌کند؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش که مشروعیت حکومت از نظر ابن‌سینا چیست، تصریح کرد: اولین خصوصیت برای مشروعیت حکومت از نظر ایشان قانون است. اگر حکومتی قانون نداشته باشد از جرگه محاسبات ابن‌سینا برای حکومت مطلوب خارج است. ممکن است در جامعه‌ای دیکتاتوری باشد اما قانون هم وجود داشته باشد که قانونش عادلانه نباشد؛ در این حالت ابن‌سینا معتقد است که قانونگذاری اصلی با خداوند است و هیچ‌کس شایسته فرمانروایی بر مردم جز خداوند نیست و از این منظر حکومت‌های دیکتاتوری هم از عرصه حکومت‌های مطلوب ابن‌سینا خارج می‌شود.

وی افزود: این امر دو نماد دارد: یکی آن هیئتی که قانونگذاری می‌کند باید از عقلا باشند و دوم این‌که مبنای قانونگذاری این‌ها باید مسائل عقلانی باشد. حتی ایشان می‌گوید اگر جامعه‌ای مدینه فاضله نباشد یعنی با شرعیات کاری نداشته باشد، اما قانونگذاری و اداره جامعه بر اساس عقلانیت باشد این جامعه دوام دارد و پایدار است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به شروط انتخاب فرد صالح برای حکومت از نظر ابن‌سینا اظهار کرد: اولین ویژگی استقلال سیاسی فردی است که انتخاب می‌شود، دوم عقل اصیل است؛ یعنی فردی باشد که در کشورداری تدبیر نیکو داشته باشد، سوم اخلاق شریف است که همان شجاعت و پاکدامنی است و چهارم این‌که باید به شریعت تسلط داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که توسعه اقتصادی در دیدگاه ابن‌سینا جایگاه والایی دارد، تأکید کرد: او معتقد است باید در فعالیت اقتصادی، رقابت وجود داشته باشد و این‌که مشارکت عامه آن‌قدر مهم است که اگر کاری مخل آن باشد –مثل ربا– باید ممنوع شود و این‌که ثروت‌زایی هم مهم است و از این جهت قمار و سرقت و دلالی را نامشروع می‌داند. نکته سوم هم این است که در جامعه باید اشتغال وجود داشته باشد و حکومت مطلوب آن است که برای مردم شغل ایجاد کند و اگر کسی زیر بار شغل نرود با او را تبعید کرد.

وی یادآور شد: همچنین در زمینه عدالت ابن‌سینا معتقد است که عدالت صرفاً اقتصادی نیست و نیز این‌که برای عدالت در جامعه رخ دهد باید طبقه متوسط فربه شود. همچنین ایشان در زمینه از میان رفتن یک جامعه معتقد است که عامل انحطاط یک جامعه حتماً به امر درونی مربوط است نه تهاجم خارجی، چراکه تهاجم خارجی همیشه از خلل داخلی استفاده می‌کند.

لاریجانی در پایان گفت: بنابراین اگر در جامعه‌ای همبستگی وجود داشته باشد و حکومت بر اساس عقلانیت و فرهیختگی باشد دچار انحطاط نمی‌شود. همچنین حکومت قانونگرا دچار انحطاط نمی‌شود. سوم هم فساد و به‌هم‌ریختگی است؛ در دو وجه یا سخت‌گیری یا سهل‌گیری در قانون‌گذاری. ابن‌سینا در زمینه آشفتگی در امور هم معتقد است یا با سخت‌گیری در قانونگذاری یا سهل‌گیری در آن ایجاد بهم‌ریختگی می‌کند. همچنین مسئله عدم اقناع و اعتماد را منجر به انحطاط جامعه می‌داند و می‌گوید آن هیئت قانونگذاری باید خطیب باشند تا مردم را قانع کنند.

این مطالب را هم ببینید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.