ماجرای ماسک‌های آلوده و قاچاق در دوران پیک کرونا چیست؟

ماسک‌های موجود در بازار آلوده یا منقضی هستند؟ این پرسش بسیاری از شهروندان در روزهای فراگیری کووید-۱۹ است. چراکه پس از ورود به پیک ششم کرونا و اوج‌گیری امیکرون در کشور برخی تولیدکنندگان شائبه تولید و واردات ماسک‌‌های آلوده و منقضی را مطرح می‌کنند.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از تجارت نیوز، هفته گذشته خبرگزاری فارس شائبه عرضه ماسک چینی قاچاق و بعضاً تاریخ‌مصرف‌گذشته به بازار ایران را مطرح کرد. اتفاقی که می‌تواند تهدید جدی برای سلامت جامعه، به‌ویژه در شرایط اوج‌گیری کرونا باشد.

این خبرگزاری همچنین از افزایش قیمت مواد اولیه توسط زنجیره تامین خبر داد که این امر می‌تواند منجر به افزایش قیمت ماسک در روزهای پیک ششم کرونا شود.

در این زمینه یک واردکننده تجهیزات پزشکی گفت: قیمت ماسک هم مانند سایر اقلام زمانی که با رشد تقاضا مواجه می‌شود، افزایش می‌یابد. گرچه دولت مقصر چنین روندی است، اما عوامل فرهنگی هم در بروز این رویه‌ای بی‌تاثیر نیست.

سید عبدالرضا حجازی همچنین اظهار کرد: در تمام پیک‌های کرونا کسانی که ماده اولیه تولید ماسک را داشتند، سلامتی مردم را بازیچه خود قرار دادند. اکنون نیز با شیوع امیکرون برخی کارخانه‌ها و تامین‌کننده‌ها بهانه‌های خود را آغاز کرده‌اند.

بنا بر اعلام او کم‌کاری کارخانه‌های بزرگ باعث شد تا به‌ویژه در ابتدای ورود کرونا به کشور کارگاه‌های کوچک تامین محصولات درمانی را بر عهده بگیرند. از این رو، با قاطعیت می‌توان گفت که هیچ‌کدام از ماسک‌های سه لایه استاندارد لازم تولید را نداشتند.

ماسک‌های زیرپله‌ای لایه ضد ویروس ندارند

حجازی با اشاره به دلایل فنی این موضوع توضیح داد: این ماسک‌ها دو لایه بیرونی «اسپان باند» دارند و یک لایه وسطی با نام «مِلت‌ بلون». همین لایه وسطی است که از ورود ویروس به مجاری جلوگیری می‌کند. حال به دلیل گرانی ملت بلون، در بیشتر این کارگاه‌ها برای هر سه لایه از اسپان استفاده می‌شود. لایه‌ای که بیشتر برای جلوگیری از آلودگی و گرد و غبار کاربرد دارد. البته تولید انواع دیگر ماسک نظیر N۹۵ و … متفاوت است.

وی ادامه داد: این کارگاه‌های زیرپله‌ای که به صورت دست‌ساز مشغول تولید هستند، به دلیل ناتوانی ماسک الوده روانه بازار عرضه می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بهستان پلاسما درباره سندیت اظهارات خود تشریح کرد: این صحبت در حالی مطرح می‌شود که ما ۱۰۰ نوع ماسک را در بازار مورد بررسی قرار داریم. در نتیجه به این نتیجه رسیدیم که برای مصرف محدود خود یک دستگاه تولید وارد کنیم. همین حالا هم بیشتر ماسک‌های موجود در بازار زیرپله‌ای هستند. به همین علت انواعی از آن‌ها با قیمت‌های پایین عرضه می‌شوند.

ماسک تاریخ انقضا ندارد!

حجازی درباره شائبه واردات ماسک تاریخ‌مصرف‌گذشته از چین نیز اعلام کرد: اصولا این محصول تاریخ مصرف ندارد و نمی‌توان برای آن انقضایی در نظر گرفت. نکته این است که تعدادی از نهادها و ارگان‌ها به حوزه تولید و واردات ماسک ورود کردند که تخصصی در آن ندارند. مشخص است این شرکت‌ها و ارگان‌هایی نمی‌توانند محصول استاندارد تولید کنند. چه بسا اگر استاندارد لازم را در نظر بگیرند، ماسک را با  نرخ‌های بالاتری به بازار عرضه می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین نیز منقضی‌شدن ماسک را بی‌معنی دانست. مجیدرضا حریری در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد: با توجه به واکسیناسیون عمومی و رشد تولید، ایران بار دیگر می‌تواند به صادرات ماسک روی آورد. در واقع نیازی به واردات وجود ندارد که بر فرض ماسک تاریخ‌گذشته یا الوده وارد کشور شود.

او اضافه کرد: اگر هم وارداتی در این زمینه صورت بگیرد، برای آن بیش از سایر اقلام سخت‌گیری می‌شود. چنانکه اگر از چند فیلتر عبور نکند گمرک اجازه ترخیض کالا را نمی‌دهد.

حریری خاطرنشان کرد: با این حال اگر شائبه‌ای درباره واردات ماسک‌های الوده وجود دارد، وزارتخانه‌های صمت و بهداشت و سازمان گمرک باید شفاف‌سازی کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.