حل مشکلات با آمریکا برای بقاء نظام ضروری است!

یک دیپلمات بازنشسته معتقد است که در مقطع کنونی حل اختلافات با آمریکا یک ضرورت برای کشور است.

به گزارش تازه‌نیوز، نصرت الله تاجیک، دیپلمات بازنشسته در گفتگو با اصلاحات‌پرس اظهار داشت: حل مشکلات ما با آمریکا از سود و زیان و شعاری کف خیابانی گذشته و یک ضرورت اولیه برای بقای کشور و نظام است. معمولا ضرورت و یک الزام جنبه‌های مختلفی دارد. به عقیده من حل مشکلات ایران و آمریکا یک ضرورت ملی و امنیتی شده است. اینکه شکل حل این مشکلات چگونه باشد به تاکتیک‌ها مربوط است. در تاکتیک‌ها بهترین حالت این است که یک روشی را با کمترین هزینه و صرف وقت در پیش بگیریم. در حقیقت اکنون شرایطی به وجود آمده که سیاست خارجی ما نیاز به یک خون جدید دارد. تا هم بتوانیم از آن به عنوان پشتوانه سیاست داخلی استفاده کنیم و هم بتوانیم مسائل سیاست خارجی و مخصوصا” مسائل منطقه‌ای و همسایگان و نیز معضلات بین‌المللی‌مان را در پرتو آن حل و فصل کنیم.

بنابراین با مجموع مشکلات داخلی و اقتصاد سیاسی و پیوند خوردن فروش نفت به سفره مردم، حل مشکلات ایران و آمریکا یک ضرورت ملی است. تداوم این وضعیت و از بین بردن توان سیاست خارجی و درگیر کردن کشور در داخل و خارج با آمریکا جز اینکه روند توسعه کشور را خدشه دار بکند، دستاورد دیگری ندارد.

متاسفانه با وضعیتی که اکنون به وجود آمده، بار سنگینی بر دوش ماشین سیاست خارجی که یک توان محدودی دارد، گذاشته‌ایم. به نظر من بهترین روش حل این مشکل مذاکره رودرو است. ما یک کشور قدرتمندیم و جایگاه ویژه ای در منطقه داریم و تحرکات سازنده و تخریبی ما تاثیرات بین المللی میتواند داشته باشد.

اما کَل کَل ایران و آمریکا دچار قانون بازده نزولی شده و ما را آسیب پذیر کرده است. گذشته از مشکلات داخلی و خارجی نه تنها روند توسعه ما را تحت تاثیر قرار داده بلکه در رقابتهای منطقه ائی رقبای ما را نیز جلو انداخته و این نیز علاوه بر مشکلات سیاسی اجتماعی امنیتی داخلی ایجاد طمع در رقبا و دشمنان کشور میکند! ضمن آنکه هر گونه عقب ماندن ما و لطماتی که بر ایران از این قبل وارد میشود بر همپیمانان منطقه ائی ما که ایران را عقبه خود میدانند تاثیر منفی خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.