پیوند نخاع در موش‌ها جواب داد؛ انسان‌ها منتظر معجزه پزشکی باشند!

دانشمندان موفق شده اند با پیوند نخاع در موش های معلول حرکتی، دوباره حرکت ایجاد کنند

به گزارش تازه‌نیوز، دانشمندان موفق شده اند با استفاده از پیوند نخاع کاری کنند تا موش های ناتوان بتوانند دوباره حرکت کنند. آن ها می گویند تا ۳ سال دیگر در کارآزمایی های بالینی همین کار را بر روی انسان ها آزمایش خواهند کرد و بدین ترتیب شاید افراد قطع نخاع شده نیز بتوانند دو مرتبه راه بروند.

در این آزمایش که اولین در نوع خود محسوب می شد، تیمی از پژوهشگران بافت هایی از سلول های انسانی نخاع را به ۱۵ موش که به قطع نخاع شده بلند مدت دچار بودند، پیوند زدند. طبق داده های این تحقیق که در نشریه ی Advanced Science منتشر شده است، ۱۲ تا از موش ها به طور عادی شروع به راه رفتن کرده اند.

پروفسور تال داویر یکی از اعضای اصلی این تیم تحقیقاتی می گوید: «اگر این در انسان ها هم جواب دهد و ما معتقدیم که می دهد، این امید برای افراد قطع نخاعی وجود خواهد داشت که دوباره بتوانند راه بروند.»

پروفسور تال داویر
پروفسور تال داویر

او می گوید اگر چه این موش ها پیوندهایی از سلول های سه شخص را دریافت کرده بودند، اگر این نوآوری در انسان ها به کار برود، برای هر بیمار، از طریق سلول های بدن خودش یک ستون فقرات منحصر به فرد پرورش داده خواهد شد.

داویر می گوید که این کار «بازسازی بافت های آسیب دیده را بدون خطر پس زدن ممکن خواهد ساخت» و دیگر نیازی به سرکوب کردن سیستم دفاعی دریافت کنندگان نخواهد بود.

داویر می گوید: «میلیون ها نفر در دنیا هستند که در اثر آسیب دیدگی های ستون فقرات، فلج شده اند و هیچ درمان موثری برای وضعیت شان وجود ندارد. اشخاصی که در سنین پایین آسیب دیده اند، مجبورند تا آخر عمر بر روی صندلی چرخ دار بنشینند و تبعات اجتماعی، اقتصادی و مربوط به سلامتیِ از کار افتادگی را تحمل کنند. ما امیدواریم که این مشکل را حل و به آن ها برای دوباره راه رفتن کمک کنیم.»

منبع: روزیاتو

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.