رسوایی جنجالی که پسر بایدن به بار آورد

پسر جو بایدن، با یک شرکت نفتی چینی در قزاقستان که اکنون تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد و یکی از نخست وزیران سابق قزاقستان همکاری می‌کرد تا میانجی‌گر یک معامله پرسود در ارتباط با خط لوله نفتی باشد.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از ایسنا، ایمیل‌هایی که به دست روزنامه دیلی‌میل رسیده است نشان می‌دهند که هانتر بایدن، پسر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با “کریم ماسیموف”، نخست وزیر سابق قزاقستان که اکنون با اتهامات خیانت مواجه است، همدست شده بود تا یک قرارداد ۱۲۰ میلیون دلاری در رابطه با خط لوله نفتی ببندند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که تلاش‌های مشابه با مخالفت شرکت‌های انرژی غربی مواجه شد.

هنوز هیچ سند و مدرکی دال بر اینکه اتهامات ماسیموف به این توافق خط لوله نفتی هانتر مرتبط است، وجود ندارد.

یکی از این قراردادهای انرژی پیشنهاد شده هانتر شامل شرکت ملی نفت فلات قاره چین، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی چین بود.

این شرکت در سال ۲۰۲۰ و مجددا در سال ۲۰۲۱ به خاطر اتهام مشارکت در رفتارهای تهاجمی دولت پکن در دریای چین جنوبی تحریم شد.

ایمیل‌ها از لپ‌تاپ مفقود شده هانتر بایدن نشان می‌دهند که وی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی به پکن و قزاقستان سفر کرده بود تا یک قرارداد نفتی پرسود میان این دو طرف ببندد.

هانتر بایدن از طرف شرکت نفت اوکراینی “بوریزما” که در هیئت مدیره آن حضور داشت، واسطه بسته شدن این قرارداد بود.

همچنان جار و جنجال شدیدی در خصوص نقش هانتر بایدن در این شرکت اوکراینی وجود دارد.

اما مشارکت شرکای تجاری چینی هانتر بایدن با شرکت اوکراینی بوریزما بعد جدید و نگران کننده‌ای برای معاملات وی در شرق اروپا به وجود می‌آورد چرا که نشان می‌دهد وی برای قراردادی تلاش می‌کرد که می‌توانست به صورت غیرمستقیم منافع انرژی برای دولت چین و میلیون‌ها دلار پول برای خودش به همراه داشته باشد.

شرکت ملی نفت فلات قاره چین سال‌ها تلاش کرد تا وارد بازار انرژی قزاقستان شود چرا که آن را از نظر استراتژیکی منبعی پر سود از نفت و گاز برای چین می‌داند.

دولت‌های چین و قزاقستان همچنین سال‌هاست که برای ساخت یک خط لوله میان این دو کشئر مذاکره کرده‌اند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.