وزارت مسکن برای خودش گفته؛ بودجه نداریم وام اجاره نمی‌دهیم!

برخی متقاضیان هم می‌گویند بانک مرکزی در این بین حامی بانکها شده و در پاسخ به اینکه وام اجاره مصوبه دولت است و وزارت راه و شهرسازی گفته باید پرداخت شود، جواب می‌دهد: وزارت راه و شهرسازی برای خودش گفته است!

به گزارش تازه نیوز و به نقل از ایسنا، تسهیلات کمک ودیعه مسکن که پس از اپیدمی کووید۱۹ و با توجه به رشد سنگین نرخهای اجاره در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ توسط ستاد ملی کرونا مصوب شده در بسیاری موارد با سنگ اندازی بانکها به بهانه‌های مختلف همراه شد. این تسهیلات در تهران ۷۰ میلیون تومان،  سایر کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر ۴۰ میلیون و دیگر شهرها ۲۵ میلیون تومان تعیین شد. متقاضیان باید متاهل یا سرپرست خانوار و اجاره نامه آنها باید دارای کد رهگیری باشد.

در دو سال اخیر و از همان ابتدای تصویب تسهیلات کمک ودیعه مسکن، بسیاری بانکها از پرداخت این نوع وام خودداری می‌کردند و این رویه بر اساس اعلام برخی متقاضیان کماکان ادامه دارد. این در حالی است که همواره مسئولان وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس می‌گویند بانکها موظفند تا آخرین روز مهلت پرداخت تسهیلات نسبت به پرداخت آن به مشتریان اقدام کنند.

در سال جاری ثبت نام برای پراخت کمک ودیعه مسکن در سامانه tem.mrud.ir تحت نظر وزارت راه و شهرسازی از ۲۶ خرداد آغاز شد و پس از تمدید تا پایان آذرماه به اتمام رسید. مهلت پرداخت تسهیلات نیز تا پایان بهمن ۱۴۰۰ تمدید شد. تا اواسط مهرماه یک میلیون و ۳۶۰ هزار نفر برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام کردند اما تا اوایل دی‌ماه حدود ۵۷۰ هزار نفر توسط سامانه مذکور به شبکه بانکی معرفی شدند. آنچه عملا تا کنون پرداخت شده ۲۲۰ هزار فقره بوده است. به طور کلی در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۴۵۰ هزار نفر موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند.

در دو سال گذشته  شروط خارج از قانون توسط بانکها  شامل مواردی همچون ضامن رسمی باید ۱۰ سال سابقه داشته باشد و حداقل ۵ سال از زمان رسیدن به دوران بازنشستگی او باقی مانده باشد، بی‌نظمی، کندی پرداخت و سنگ‌اندازی پیش پای مستاجران، مشکلاتی است که اجاره‌نشین‌ها در دریافت تسهیلات ودیعه مسکن با آن مواجه شده‌اند.

یکی از متقاضیان دریافت وام اجاره گفت: بعد از گذراندن مراحل ثبت نام در سایت وزارت راه و شهرسازی و طی مراحل، یکی از شعبه های بانک گردشگری را به عنوان شعبه مدنظر خود را انتخاب کردم. طبق روال کار به شعبه رفتم اما رییس شعبه گفت ما بودجه نداریم و وام نمی‌دهیم.  گفتم وزارت راه و شهرسازی این تسهیلات را اعلام کرده است. رییس شعبه بیان کرد وزارت راه و شهرسازی برا خودش گفته است.

وی افزود: در ادامه با بانک مرکزی تماس گرفتیم که بانک مرکزی هم صحبت شعبه را تایید کرد و گفت: «شعبه درست گفته و وزارت مسکن از طرف خودش این وام را اعلام کرده است. ما بودجه وام نداریم»! با تو جه به اتمام زمان دریافت تسهیلات تا پایان بهمن ماه به سایت وزارت راه و شهرسازی رفتم و شکایت خود را در قسمت ارتباط با وزیر در تاریخ ۲۶ دی‌ماه  ثبت کردم که در آنجا نوشته بود پس از ۱۵ روز جواب می‌دهند اما هنوز خبری از جواب نیست.

بنابراین گزارش،  سقف مبلغ این  تسهیلات کمک ودیعه مسکن  در سال ۱۴۰۰ برای کلان شهر تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلان شهرها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان تعیین می‌شود و بر این اساس، شرایط و مقررات مترتب بر این تسهیلات در سال ۱۳۹۹، در سال جاری نیز به قوت خود باقی است. یکی از شرایط دریافت ودیعه مسکن این است که متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند. نرخ سود این وام ۱۳ درصد و مدت بازپرداخت آن برای تهرانی‌ها پنج ساله و برای سایر شهرها سه ساله است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.