«کد سیاه»؛ حمله روسیه به اوکراین جنگ جهانی سوم را رقم می‌زند؟

ایالات متحده مدعی است که به صورت مشخص دریافته است که به زودی روسیه برای حمله به اوکراین اقدام می کند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تحریریه،  ایالات متحده نسبت به احتمال جدی تهاجم روسیه به اوکراین در چند روز آینده هشدار داده است به نحوی که ممکن است حمله گسترده ای به کیف صورت بگیرد.

مقام های ایالات متحده بار دیگر به آمریکایی ها اعلام کردند که در ۴۸ ساعت آینده اوکراین را ترک کنند، زیرا احتمال وقوع جنگ وجود دارد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که «جو بایدن» در تماس با رهبران متحد به آن ها گفت «ولادیمیر پوتین» تصمیم گرفته است تا به اوکراین حمله را ادامه دهد، اما «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعتقاد دارد ایالات متحده هنوز اطمینان ندارد که تصمیم  نهایی حمله را صادر کرده باشد.

به باور سولیوان، با اینحال روشی که روسیه نیروهای خود را مستقر کرده است همراه با دیگر شاخص های اطلاعاتی احتمال اقدام روسیه را بالا برده است؛ نمی توان زمان و روز اقدام نظامی را پیش بینی کرد اما یک دورنمای قابل اعتمادی برای اقدام نظامی روسیه وجود دارد.

گفتنی است که سولیوان احتمال اقدام نظامی مسکو در روزهای قبل از آغاز المپیک زمستانی ۲۰۲۲ را هم بیان کرده بود که البته اتفاقی رخ نداد. حال وی می گوید تا قبل از پایان المپیک یعنی در روز ۲۰ فوریه ممکن است این حمله اتفاق بیفتد.

به گفته منابع دیپلماتیک، جو بایدن به دیگر رهبران ناتو و اتحادیه اروپا گفته است که ایالات متحده بر این باور است که ولادیمیر پوتین تصمیم گرفته تا به اوکراین حمله کند؛ این حمله ممکن است در چند روز آینده اتفاق بیفتد.

تماس بایدن با متحدان پس از جلسه اتاق وضعیت (بحران) کاخ سفید برای بحث در مورد آخرین تحولات و اطلاعات در مورد افزایش توان نظامی روسیه و تفکر پوتین انجام شد.

از طرف دیگر از چند روز قبل موسسه The International Center for Strategic Intelligence عنوان داشت که وضعیت اوکراین در شرایط «کد سیاه» قرار گرفته است که به معنای ریسک بالا، احتمال فاجعه یا وقوع جنگ بزرگ است.

شایان ذکر است که حتی بسیاری از کشورهای اروپایی هم این ادعاهای کاخ سفید در مورد حمله مسکو را قبول ندارند. «جان فاستر» تحلیلگر مسائل بین المللی و کارشناس کانادایی اقتصاد نفت تصریح دارد نه تنها تاکنون حتی اوکراین هم متقاعد نشده است که روسیه قصد حمله به این کشور را دارد بلکه آلمان و فرانسه هم چنین اعتقادی ندارند. با اینحال پاریس و برلین می گویند اگر مسکو از سوی یک دولت خارجی تحریک شود شاید دست به اقدام نظامی بزند.

پایان/

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.