فراریان از واکسن را تنبیه کنید؛ ۷۰درصد بستری شدگان اومیکرون واکسینه نشده‌اند!

کرونا در ایران، روند صعودی شدید پیدا کرده و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا ابتدای اسفند، به قله پیک موج ششم می‌رسیم و با روند سریع ابتلای این ویروس، بعید است که ایران، تا اواسط فروردین ۱۴۰۱ از شر امیکرون خلاص شود.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه آرمان‌ملی نوشت: در شرایطی که ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد و هیچ شهرستانی در وضعیت آبی قرار ندارد، انتظارها بر این بود که ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیمات جدی برای مدیریت شیوع این ویروس بگیرد، اما این نهاد از اعمال محدودیت‌هایی فارغ از شدت شیوع ویروس در کشور، حکایت داشت و فقط به دورکاری زنان و بستن مهدهای کودک در شهرهای قرمز بسنده کرد.

همچنین طبق تصمیم ســتاد استانی مقابله با کرونا مقرر شده که از شنبــه ۲۳ بهمن، کلاس‌های درســـی تمام مدارس شهرهای قرمز و نارنجی به مدت یک هفته غیرحضوری و با کمک شبکه شاد برگزار شود. در شرایطــی که ۴۰۰۰نفر در تهران بستری هستند، ۱۴۸ نفر دیگر در کل کشور فوت کرده‌اند و شیب ابتلا در جنوب غربی خوزستان تند اعلام ‌شده است.

پر شدن بیمارستان‌ها
در حالی‌که بیمارستــا‌ن‌ها پر از بیمار شده‌اند و موضوع برپایی بیمارستان‌های صحرایــــی مطرح است، چندی پیش دکتر سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻘﺮﺍﺭ ﺑﯿﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﺳﯿﺎﺭ ﻭ ﺻﺤﺮﺍﯾﯽ، ﻣﻮﺿﻮﻉ باید ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺁﻧﯽ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻓﻮﺕ ﻭﻗﺖ ﺩﺭ ﻫﯿﺄﺕ ﺭﺋﯿﺴﻪ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻭ ﺳﺘﺎﺩ ﮐﺮﻭﻧﺎی ﺍﺳﺘﺎﻥ‌ها ﻣﻄﺮﺡ ﻭ ﺩﺭﺻﻮﺭﺕ ﺗﺼﻮﯾﺐ، ﻣﺮﺍﺗﺐ ﺑﺎ ﻣﻌﺎﻭﻧﺖ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺳﺘﺎﺩ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﻣﮑﺎﺗﺒﻪ ﺷﻮﺩ، گفت: «ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﺪﻭﺩﯾﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺭﺍﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺩﺭ ﺑﯿﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ‌ﻫﺎﯼ ﺳﯿﺎﺭ ﻭ ﺻﺤﺮﺍﯾﯽ، ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺧﺼﻮﺹ، ﺑﺎﯾﺪ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﻣﺤﻠﯽ ﻭ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺍﻋﺰﺍﻡ ﻭ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﻫﻤﺠﻮﺍﺭ ﻭ ﻣﻌﯿﻦ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺷﻮﺩ.»

در تهران نیز و در تراکم مترو و اتوبوس‌، وضعیت چندان تعریفی ندارد و فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای کلانشهر تهران با بیان اینکه، پایتخت در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، گفت: «آمار مراجعان بستری و سرپایی کرونا به بیمارستان‌های تهران همچنان در حال افزایش است.» بنا به گفته علیرضا زالی افزود: «آمار ورودی بیماران جدید کرونایی در روز شنبه هزار و هفت نفر بود که از این تعداد حدود ۲۹۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.»

بازهم شیوع از منطقه گرم
هشدارها در باره شیوع گسترده‌تر سویه امیکرون پیوسته تکرار می‌شوند. هشدارها به خصوص متوجه دانش آموزان و مراکز تحصیلی است که کلاس‌های حضوری برگزار می‌کنند. رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان نسبت به شیوع تمام عیار ویروس در جنوب غربی خوزستان اخطار داده و از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازارها، ادارات و اماکن کسب و کار ابراز نگرانی کرده است. شکرا… سلمان‌زاده به ایسنا گفته است: «برای مهار اُمیکرون باید میزان رعایت همه شاخص‌های دستورالعمـــل‌های بهداشتی بیش از ۹۰ درصد باشد در غیر این صورت همچنان مردم در معرض ویروس خواهند بود.»

او یادآور شده که استفاده از ماسک در اماکن هم‌چنان عمومیت ندارد و پیشنهاد کرده که وقتی بحث تعطیلی بازار و ادارات وجود ندارد، با نقض‌کنندگان دستورالعمل‌ها برخورد شود. رئیس دانشکده علوم پزشکـــی آبادان از خانواده‌ها نیز خواستــه که با توجه به افزایش درگیری کـــودکان و نوجوانان با موج تازه کرونا، آنها را به هیچ آموزشگاهی نفرستند. در این میان، معاون درمان وزارت بهداشت از راه‌اندازی ۱۰۳ تخت مراقبت‌های ویژه کودکان در هفته گذشته و تامین منابع لازم برای ۴۰۰تخت دیگر خبر داده است.

تزریق فوری دُز تکمیلی
در این شرایط بهادری جهرمی، سخنگوی دولـت تأکید کرد: «طبق تجربه موفق شش ماه گذشته جهت غلبه بر کرونــا، برای غلبه بر موج جدید فوراً دُز تکمیلی را تزریق و دستورالعمل‌های بهداشتی را کامل رعایت کنیم.» وی با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به اهمیت تزریق دز سوم واکسن کرونا و لزوم رعایت بهداشت نوشت: کادر بهداشت و درمان در هر شرایطی پای کارند. با موج امیکرون، زحمات شبانه‌روزی آن‌ها را هدر ندهیم و بر دو سال خستگی‌شان نیفزاییم.» با این حال بهرام عین‌ا…ی، وزیر بهداشت نیز اخیرا گفته گفته که «۷۰درصد بستری شدگان مبتلا به اومیکرون، کسانی هستند که واکسن نزده‌اند.» او اذعان کرده که تنها ۳۰درصد شهروندان دوز سوم (یادآور) را تزریق کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.