عراقچی: برنامه‌های پیشنهادی ۳۰ ساله برای حل مناقشه قره باغ از واقعیت دور هستند

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان پیشنهاد ایران برای حل مناقشه قره باغ را تشریح کرد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایسنا، سید عباس عراقچی در گفت‌وگو با شبکه خبری باکو با بیان این که برنامه‌های پیشنهادی ۳۰ ساله برای حل مناقشه قره باغ موفق نبوده‌اند زیرا از واقعیت دور هستند، گفت: علیرغم اینکه مذاکرات قره باغ تاکنون ناکام مانده است، اما ایران همچنان امیدوار است.
وی در این گفت‌وگو که در زمان حضورش در آذربایجان انجام شده، اظهار کرد: پیشنهادی که جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مناقشه قره باغ ارائه کرده با در نظر گرفتن شرایط است و هر کدام از طرفین در صورتی که به حقوق یکدیگر احترام گذاشته و بپذیرند در حل مناقشه تاثیر دارد.
عراقچی با بیان این که این طرح را به مقامات آذربایجان ارائه و نظر آن‌ها نیز نسبت به آن مثبت است، تصریح کرد: رویکرد منطقه‌ای در این طرح دیده شده و شامل اصولی از جمله احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، تغییر ناپذیر بودن مرزها، لزوم خاتمه اشغال، لزوم احترام به حقوق اقلیت ها، بازگشت آوارگان و خروج عوامل خارجی از منطقه  است که اگر طرفین این پیشنهادات را بپذیرند امکان حل مناقشه وجود دارد.

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه سه‌شنبه هفته قبل به عنوان نماینده ویژه رییس‌جمهور در سفری منطقه‌ای به باکو وارد شد و پس از آن به مسکو، ایروان و آنکارا سفر کرد.
وی در بدو ورود به باکو نیز بخش‌هایی از طرح ابتکاری جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را اعلام کرد.

عراقچی در خصوص این سفر گفت: این سفر در چارچوب یک سفر دوره‌ای به آن دسته از کشورهای منطقه که در پایان دادن به درگیری‌های اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاثیر گذار هستند صورت می‌گیرد و هدف اصلی سفر ارائه ابتکار پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل این مخاصمه و رسیدن به صلح پایدار دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان و به تبع آن منطقه است.

وی افزود: چارچوب این طرح ابتکاری آماده شده است و در این سفر با مقامات جمهوری آذربایجان به مشورت گذاشته می‌شود و این طرح در چند مرحله می‌تواند اوضاع را به یک صلح پایدار برساند و به اختلافات موجود و البته به اشغال جمهوری آذربایجان پایان دهد.

فرستاده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران به باکو موضوع پایان دادن به اشغال اراضی جمهوری آذربایجان را عنصری مهم در طرح ابتکاری ارائه شده ایران برشمرد و اضافه کرد: حقوق اقلیت‌ها و حقوق بشر دوستانه هم پایه دیگر این طرح را تشکیل می‌دهند.

عراقچی گفت: ترک مخاصمه و شروع گفت‌وگوها با کمک کشورهای تاثیرگذار، کمک کننده و تضمین کننده صلح از دیگر عناصر این طرح است.
وی افزود: ما در این خصوص با کشورهای منطقه دیدار و مشورت خواهیم کرد تا با رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد این طرح بتواند به نقطه‌ای برسد که قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد.

معاون امور سیاسی وزیر امورخارجه همچنین در این گفت‌وگو از جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو کشور دوست و همسایه و نزدیک یاد کرد و افزود: روابط گرمی میان ما وجود دارد و ما همواره از تلاش جمهوری آذربایجان برای آزادسازی شهرها و مناطق اشغالی اش حمایت کرده ایم و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و بقیه کشورها در منطقه و تغییر ناپذیری مرزها یک اصل مهم و خدشه ناپذیر است که باید همچنان حفظ شود.

فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران افزود: ما در گذشته تلاش‌های زیادی برای صلح در منطقه کرده‌ایم و به این تلاش‌ها ادامه می‌دهیم و امیدواریم که در این سفر هم با دوستان مان در جمهوری آذربایجان بتوانیم به تفاهم برسیم که این تفاهم به اجرایی شدن این طرح کمک خواهد کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.