تشخیص کمبود ویتامین B12 از روی زبان

یک علامت روی زبان خبر از کمبود ویتامین B۱۲ در بدن افراد است.

به گزارش تازه‌نیوز، ویتامین B۱۲، از ویتامین‌های مهم و حیاتی برای «دی ان ای» و تولید گلبول قرمز دربدن به حساب می‌آید. با این حال این ماده مغذی در بدن ساخته نمی‌شود و بجای آن، بایستی این ماده را افراد از رژیم غذایی خود بدست آورید.

با افزایش سن در افراد، نوعی بیماری در اشخاص پدید می‌آید که «کم خونی خطرناک» یا «کم خونی پرنیشیوز» (Pernicious anemia) نامیده می‌شود؛ در اینجاست که سیستم ایمنی شروع به حمله به سلول‌های معده می‌کند تا ویتامین B۱۲ در بدن ذخیره نشوند.

به نقل از بهداشت‌نیوز، در چنین مواردی، ذخیره ویتامین B۱۲، در کبد طی یک دوره پنج ساله کاهش می‌یابد. در حالی که کمبود خفیف ویتامین B۱۲ ممکن است علامتی ایجاد نکند، با از دست رفتن مقدار بیشتری از این ویتامین، بدن شروع به نشان دادن علائم این کمبود می‌کند. یکی از این علائم که بایستی به آن توجه کرد، «صافی زبان» است.

زبان یک اندام گوارشی است که می‌تواند وضعیت سلامتی شما را آشکار کند. دکتر «ایوان فریزبی» (Evan Frisbee) در تأیید این مسأله می‌گوید: عفونت، استرس، مشکلات دارویی و حتی افزایش سن می‌تواند اثر خود را بری روی زبان شما برجای گذارد.

به عنوان مثال، لکه‌های سفید می‌تواند علامت هشدار دهنده‌ای در خصوص «برفک دهان» باشد. دکتر فریزبی در ادامه می‌گوید: در صورتی که بخش‌های صاف، سفت و سفیدی را (در دهان و زبان) مشاهده کردید، ممکن است بیماری «لکوپلاکیا» باشد که با سرطان مرتبط است.

دکتر «ایوان فریزبی» در ادامه به علامت کمبود ویتامین B۱۲ بر روی زبان اشاره می‌کند و می‌گوید در این مورد، زبان فرد صاف و بدون هیچ برآمدگی‌های کوچک (که در حالت عادی در زبان فرد بخاطر پرز‌های چشایی دیده می‌شود) شده و ممکن است قرمز (و ملتهب) به نظر برسد.

باید اشاره کرد از دیگر نشانه‌های کمبود ویتامین B۱۲ می‌توان به موارد: ضعف، خستگی، احساس سرگیجه، تپش قلب، تنگی نفس، رنگ پریدگی پوست، اسهال، از دست دادن اشتها و برخی علائم دیگر اشاره کرد.

باید بدانید کمبود ویتامین «B۱۲» که ناشی از «کم خونی پرنیشیوز» است را بایست پزشک متخصص درمان کند. در صورتی که احساس کردید دچار علائم کمبود ویتامین B۱۲ شده اید، به پزشک خود مراجعه کرده و پزشک شما، برایتان آزمایش خون تجویز می‌کند و بدین ترتیب مشخص خواهد شد آیا شما دچار فقدان این ویتامین شده اید یا خیر.

«سرویس سلامت همگانی انگلیس» (NHS) می‌گوید برای کمبود ویتامین «B۱۲» ناشی از کم خونی، آنچه مهم است، این است که به سرعت تشخیص داده شده و درمان شود. این به آن دلیل است که اگرچه بسیار از این علائم با درمان، بهبود می‌یابند، برخی از علائمی که بر اثر این مسأله ایجاد می‌شود، ممکن است غیر قابل بازگشت باشد.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.