دود حذف ارز دارو در چشم‌ مردم؛ وضعیت قـرمز در ۱۴۰۱

طبق لایحه سال جاری، دولت مکلف شده تا برای ۶ ماهه اول سال، ۱. ۵ میلیارد دلار بابت دارو و تجهیزات پزشکی و سایر اقلام حوزه سلامت ارز با نرخ ترجیحی تأمین کند. اما برای ۶ ماه دوم سال پیشنهاد شده که ارز ترجیحی حذف و قیمت ارز تأمینی برای دارو به نرخ نیمایی برسد.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه آرمان‌ملی نوشت: با وجود گمانه‌زنی‌ها فقط دو میلیون دلار ارز ترجیحی برای دارو در نظر گرفته شده است و این امر می‌تواند قیمت دارو در سال آینده را به ۵۰۰ درصد افزایش دهد. در شرایطی که اختصاص ارز دولتی برای بسیاری، دستمایه رانت و فساد شده بود تا از طریق خرید دارو با ارز دولتی و فروش آن با ارز آزاد، میلیون‌ها دلار سود به جیب بزنند، دود حذف این ارز مستقیم به چشم مردمی می‌رود که در سال گذشته بیش از نیم میلیون نفر با هزینه‌های دارویی به زیر خط فقر سقوط کردند.

طبق آخرین اظهار نظر، رئیس سازمان غذا و دارو که به دو میلیون دلار ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ اشاره دارد، می‌گوید: «واضح است که قیمت دارو چهار تا پنج برابر بالاتر می‌رود و اگر ارز به اندازه و به‌هموقع داده نشود وضعیت در ۱۴۰۱ به مراتب بدتر خواهد شد.» این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که در سال ۱۴۰۰، تقریبا اکثر اقلام دارویی تولید داخل بیش از ۴ برابر با افزایش قیمت روبه‌رو بودند و بسیاری از اقلام دارویی خارجی نیز تقریبا کمیاب شده بودند و طبق گفته مسئولان بیش از ۱۹۰ قلم دارو در کشور نایاب است، یا کمیاب. با این حال، حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ چندی پیش اعلام کرده بود که: «مشکلات مردم باعث شد که کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی موافقت نکند. البته امیدواریم در صورت وجود گشایشی برای دولت، مجلس کمک کند که مسیر دیگری طی شود.»

موضوعی که بهرام دارایی به آن واکنش نشان داده و گفته است: «وظیفه سازمان غذا و دارو، تامین دارو است اما وقتی ارز نیست و یا ارزی که آقای شهریاری (رئیس کمیسیون وزارت بهداشت و درمان) و دوستانشان برای تامین دارو اختصاص داده‌اند در شهریور به اتمام می‌رسد، ما باید چکار کنیم؟ مجبوریم با هر نوع ارزی اعم از ارز آزاد دارو وارد کنیم. مساله این است که باید سازمان برنامه و بودجه این اختلاف قیمت را جبران کرده و آن را به بیمه‌ها پرداخت کند.»

گفته‌‌های بهرام دارایی در شرایطی مطرح می‌شود که چندی پیش علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان کشور برای چندمین بار در خصوص کمبود شدید دارو هشدار داد، اما وی ضمن تکذیب اظهارات فاطمی گفته‌های او را اغراق و تشویش اذهان عمومی می‌داند! چندی پیش نیز دارایی درباره افزایش قیمت دارو گفته بود: «افزایش قیمت‌ها با هماهنگی بیمه‌ها است و سازمان غذا و دارو، اصولاً در نیمه دوم سال نسبت به افزایش قیمت دارو اقدام می‌کند.» و حالا صحبت‌های وی نشان می‌دهد که قیمت دارو رابطه مستقیم با ارز دارد.

طبق لایحه سال جاری، دولت مکلف شده تا برای ۶ ماهه اول سال، ۱. ۵ میلیارد دلار بابت دارو و تجهیزات پزشکی و سایر اقلام حوزه سلامت ارز با نرخ ترجیحی تأمین کند. اما برای ۶ ماه دوم سال پیشنهاد شده که ارز ترجیحی حذف و قیمت ارز تأمینی برای دارو به نرخ نیمایی برسد. در این میان دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان مؤسس داروخانه‌های استان تهران معتقد است که «بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که از مهرماه ارز ترجیحی دارو حذف شده و تأمین داروی مورد نیاز کشور نیز حالا با نرخ نیمایی تأمین می‌شود. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، برای حمایت دارویی از مردم منابعی در حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان نیاز خواهد بود. در این رابطه باید ساز و کاری تعریف شود که دولت نتواند از حمایت از مردم شانه خالی کند. با تخصیص منابع لازم به بیمه‌ها، فشاری بر مردم وارد نمی‌شود و هزینه افزایش قیمت را بیمه‌ها پرداخت خواهند کرد. این بهترین راهکار موجود در این زمینه خواهد بود و امیدواریم برای سال آینده بهترین راهکار در این زمینه اجرایی شود.»

بیماران سرگردان در داروخانه‌ها
در داروخانه‌ها، داروهای پرمصرف موجود نیست و اگر هم باشد، تعداد توزیع آن محدود است. یکی از بیماران نسخه‌به‌دست در یکی از این داروخانه‌ها می‌گوید: «برای خریــد اینداپامین از صبح به ۴ – ۳ داروخانه ســر زدم اما یک داروی ساده بیماران قلبی را هم ندارند. در یکی از داروخانه‌ها گفتند تنها ۱۰ عدد بیشتر نمی‌دهند. نسخه من یک‌ماهــه است با مصرف روزانه یک عدد. ۱۰ روز دیگر هم وضعیت همین است و باید سرگردان داروخانه‌ها شوم. داروهای قلبی‌وعروقی به کنار داروی یک سرماخوردگی ساده مثل کلدداکس و ضد حساسیت یا آنتی‌بیوتیک هم پیدا نمی‌شود.» او ادامه می‌دهد: «یک بیماری ساده برای ما بیشتر از یک‌ میلیون تومان هزینه دارد؛ چراکه بسیاری از داروها را نمی‌توانیم پیدا کنیم و خود داروخانه‌ها به ما اعلام می‌کنند از بازار آزاد بخریم. بسیاری از داروهایی که مصرف طولانی‌مدت دارند برای سالمندان و افراد درگیر با بیماری‌های خاص هستند و هیچ تدبیری برای رفع این مشکل نیست.» «بیماران مبتلا به دیابت نوع دو برای تهیه داروهایشان با مشکل مواجه شده‌اند. نه نوع ایرانی آن پیدا می‌شود و نه خارجی.» اینها را محمدرضا که بیماری دیابتی است و از صبح، بیش از پنج داروخانه را زیر پا گذاشته می‌گوید و ادامه می‌دهد: «نه ویکتوزای خارجی هست و نه ملیتاید ایرانی پیدا می‌شود. از سامانه ۱۹۰ هم که سراغ می‌گیریم، می‌گویند نوع خارجی دیگر وارد نمی‌شود و نوع ایرانی هم فعلا موجود نیست. پس از این همه مدت مصرف دارو، حالا باید سراغ داروی دیگری باشم که اصلا معلوم نیست عوارض آن چیست و اثربخشی دارد یا خیر؟» او می‌گوید: «در بازار آزاد هم هر ویال ویکتوزا را ۲. ۵ میلیون تومان می‌فروشند و من حداقل سه ویال برای یک‌ ماه نیاز دارم و باید قید خریدش را بزنم.»

مشکل کمبود دارو
داروخانه‌داران هم از این وضعیت انتقاد دارند. آنها می‌گویند که هیچ‌وقت، کمبود و کسری دارو صفر نمی‌شود و همواره این کمبودها وجود داشته، اما زمانی مسأله‌، تبدیل به چالش می‌شود که داروهای حیاتی مثل انسولین و داروهای قلبی‌وعروقی با مشکل دسترسی مواجه شوند. متصدی یکی از داروخانه‌ها در غرب تهران می‌گوید: «برای تامین داروهای حیاتی برنامه‌ریزی وجود ندارد. چند ماهی در سال این مشکل باعث استرس همزمان برای ما و بیماران می‌شود. البته توزیع گردشی و قطره‌چکانی در زمان کمبودها وجود دارد اما بیشتر از آنکه مشکل را برطرف کند، باعث سردرگمی بیماران می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.