بیماری قلبی در مردان و زنان چه تفاوت‌هایی دارد؟

پس از حمله قلبی، زنان در معرض خطر بیشتری برای ایجاد لخته خون هستند که می‌تواند باعث حمله قلبی دیگر شود.

به گزارش تازه‌نیوز، علت اصلی حمله قلبی، فرآیند مشابهی در مردان و زنان است. با وجود این فرآیند، زنان دارای عوامل خطر برای «بیماری عروق کرونر» (CAD) هستند که مردان فاقد آن هستند.

۱. زنان دارای عوامل خطری هستند که مردان ندارند. برخی از بیماری‌ها که فقط در زنان یافت می‌شوند، خطر ابتلا به CAD را افزایش می‌دهند. از جمله آندومتریوز، بیماری تخمدان پلی‌کیستیک، دیابت بارداری و فشار خون بالا که در دوران بارداری ایجاد می‌شود.

۲. زنان به طور کلی زمانی که اولین حمله قلبی خود را تجربه می‌کنند، سن‌شان بیشتر است. مردان خیلی زودتر از زنان در معرض خطر حمله قلبی هستند. استروژن تا پس از یائسگی، زمانی که سطح استروژن کاهش می‌یابد، از زنان در برابر بیماری قلبی محافظت می‌کند.

۳. علائم حمله قلبی در زنان می‌تواند متفاوت باشد. درد قفسه سینه شایع‌ترین علامت حمله قلبی در مردان است. برخی از زنان نیز درد قفسه سینه را تجربه می‌کنند، اما بیشتر احتمال دارد که علائم متفاوتی داشته باشند. زنان معمولاً سه یا چهار هفته قبل از حمله قلبی علائم ظریف‌تری را تجربه می‌کنند. علائم خطر عبارتند از:

۴.خستگی جدید یا شدید. شما به خودتان فشار نمی‌آورید، اما عمیقاً احساس خستگی می‌کنید، اما نمی‌توانید بخوابید، یا سینه‌ای “سنگین” دارید.

۵. تنگی نفس یا تعریق. هر یک از این علائم بدون فشار ظاهر شود، با علامتی مانند درد قفسه سینه یا خستگی همراه باشد، به مرور زمان پس از ورزش بدتر شود، یا باعث ایجاد احساس سرماخوردگی شود. همچنین اگر تنگی نفس هنگام دراز کشیدن تشدید می‌شود و هنگام نشستن تسکین می‌یابد.

۶.درد در گردن، پشت، شانه‌ها، بازوها، بالای شکم یا فک. درد می‌تواند در هر دو بازو باشد، در حالی که در مردان معمولاً بازوی چپ است. همچنین به دردی که از قفسه سینه شروع می‌شود و به پشت سرایت می‌کند، دردی که به طور ناگهانی رخ می‌دهد و ممکن است شما را در شب بیدار کند یا درد در سمت چپ پایین فک توجه کنید.

۷. تشخیص CAD در زنان گاهی اوقات سخت است. در زنان اغلب شریان‌های کوچکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که به وضوح در آنژیوگرافی دیده نمی‌شوند.

۸. حمله قلبی برای زن سخت‌تر از مرد است. زنان پس از حمله قلبی به خوبی مردان عمل نمی‌کنند. آنها اغلب نیاز به بستری طولانی‌تری دارند و احتمال مرگ آنها قبل از ترک بیمارستان بیشتر است. این ممکن است به این دلیل باشد که زنانی که از حمله قلبی رنج می‌برند، عوامل خطر درمان‌نشده بیشتری مانند دیابت یا فشار خون بالا دارند.

۹. زنان همیشه پس از حمله قلبی داروهای مناسب را دریافت نمی‌کنند. پس از حمله قلبی، زنان در معرض خطر بیشتری برای ایجاد لخته خون هستند که می‌تواند باعث حمله قلبی دیگر شود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.