خبر جدید اولیانوف از مذاکرات وین/ برجام به نقطه پایان رسید؟

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت: ظاهراً مذاکرات برای احیای برجام در آستانه عبور از خط پایان است.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از ایرنا، میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در توییتر خود نوشته است: با انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپا تبادل نظر در مورد وضعیت فعلی مذاکرات داشتم. ظاهراً مذاکرات برای احیای برجام در آستانه عبور از خط پایان است.

مذاکرات لغو تحریم‌های وین در روز‌های اخیر به مراحل مهم و حساسی رسیده است و همه طرف‌های مذاکره‌کننده در انتظار تصمیم سیاسی آمریکا هستند.

جمهوری اسلامی ایران پس یک وقفه کوتاه در دور هشتم و پس از بازگشت از تهران، بسته پیشنهادی خود را روی میز مذاکرات قرار داده است.

آنچه که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات این دوره مورد تاکید قرار داده، موضوع لغو تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، فارغ از نوع برچسبی که بر آن‌ها زده شده است. همچنین آمریکا باید تحریم‌هایی که مانع از انتفاع اقتصادی ایران شده است را لغو کند.

متن توافق در وین نهایی شد؟

مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین با دیدار‌های مختلف در سطوح کارشناسی و مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و کشور‌های گروه ۱+۴ در وین با کار بر روی پیش‌نویس توافقات دنبال می‌شود.

علی باقری مذاکره‌کنننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در قالب دیدار‌ها و رایزنی‌های خود در وین، با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی گفتگو‌ها و همچنین نمایندگان گروه کشور‌های ۱+۴ به صورت دو جانبه و چندجانبه دیدار می‌کند.

رسانه‌های غربی و شبکه‌های اجتماعی در روز‌های اخیر مدعی شدند که متن توافق در وین نهایی شده است؛ اما بر حلاف این ادعا، هنوز نقاط اختلافی مهم و کلیدی بین مذاکره‌کنندگان در وین باقی مانده است که تا وقتی که در مورد این موضوعات تصمیم‌گیری نشده، نمی‌توان از نهایی شدن متن و دستیابی به توافق سخن گفت.

تا زمانی که موضوعات اختلافی میان ایران و کشور‌های ۱+۴ باقی مانده باشد، هیچ متنی نهایی نخواهد شد و لازمه نهایی شدن متن‌ها و دستیابی به توافق، تنها تصمیم‌گیری سیاسی اروپا و آمریکا است.

گفتگو‌ها پیشرفت قابل توجهی داشت

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح روز دوشنبه در نشست خبری در مورد لغو همه تحریم‌ها در وین گفت: گفتگو‌ها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است؛ البته دامنه و تعداد موضوعات کاهش جدی پیدا کرده است. اما تعداد موضوعاتی هم که باقی مانده است، سخت‌ترین، کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعاتی هستند که باید حل شوند.

همچنین روز یکشنبه ۲۵۰ نفر از نمایندگان ملت در بیانیه‌ای خطاب به آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان، تاکید کردند که با خط قرمز قرار دادن منافع ملت ایران بدون اخذ تضامین لازم متعهد به هیچ توافقی با بدعهدان نشوید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در این بیانیه ۶ بندی ضمن تشکر نسبت به دیپلماسی فعال و عزتمندانه، خواستار دریافت تضامین و راستی‌آزمایی در عمل به تعهدات آمریکا در صورت توافق احتمالی، از رئیس جمهور کشورمان شدند.

نسبت به نتیجه مذاکرات خوش‌بین هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه چندین موضوع در مذاکرات باقی مانده است که جزو خطوط قرمز ما هستند، گفت: ما هنوز در موضوع تضمین نتوانسته‌ایم یک ابتکار عملی و قابل اعتماد را از طرف آمریکایی دریافت کنیم.

حسین امیرعبداللهیان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، با اشاره به نگاه ایران به مذاکرات وین، گفت: ما نسبت به نتیجه مذاکرات در وین خوش‌بین هستیم؛ اما به بخشی از آن که مربوط به جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما برای رسیدن به یک توافق خوب تلاش‌های زیادی را در هفته‌های گذشته به عمل آوردیم و اکنون می‌توانم بگویم که تاکنون هرگز تا این اندازه به رسیدن به یک توافق خوب نزدیک نبوده‌ایم.

وی اضافه کرد: برای آنکه به این توافق خوب نزدیک شویم از طرف هیئت ایرانی، ابتکارات و انعطاف زیادی نشان داده شده است. اکنون نوبت آمریکا و طرف‌های غربی است که ابتکار و انعطافی از خود نشان دهند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.