دستهای پنهان ترمز بورس را می‌کشد؟

بورس تهران معاملات روز دوشنبه را نیز با روندی رکودی به اتمام رساند به گونه ای که تابولها به رنگ سبز کمرنگ درآمدند ولی نگاهی به اوضاع بازار و حجم معاملات حاکی از وجود جو رکود سنگینی بر بخش های مختلف بازار است.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از اقتصادآنلاین، شاخص کل با رشد سه هزار واحدی معاملات امروز، سوم اسفند ۱۴۰۰ را به پایان برد، رشد سه هزار و ۲۱۱واحدی (۰.۲۵درصد) شاخص‌کل آن را در ارتفاع یک میلیون و ۲۸۴ هزار واحدی قرار داد.

شاخص‌ هم‌وزن نیز ۰.۲۴درصد رشد را تجربه کرده و در محدوده ۳۲۸هزار و ۶۶۳هزار واحدی تثبیت شد. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به سه هزار و ۵۵میلیارد تومان رسید.

    دست‌های پنهان یا ترمز دلاری مذاکرات؟

    بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند بازار سرمایه در حال حاضر به دلیل ابهامات ناشی از مذاکرات وین درجا می‌زند و حجم معاملات نیز به سطح قابل توجهی نمی‌رسد. این دسته از تحلیلگران باور دارند که نوسانات قیمت دلار بازار را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده بسیاری از فعالان بازار سرمایه چنین رفتاری را از خود نشان ‌دهند.

    اما عده دیگری از کارشناسان نیز معتقدند شرایط کنونی بازار علاوه بر آنکه تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای قرار بگیرد، تاوان رفتار حقوقی های در هفته های آغازین زمستان را پس می دهد. این دسته از تحلیلگران اعتقاد دارند در آن دوران حقوقی های بازار تحت فشار دولت و سازمان بورس دست به ایجاد صف های خرید مصنوعی زدند ولی نوسان این خریدها باید در مقطعی گرفته می‌شد که در حال حاضر دقیقا در همان مقطع هستیم.

    هرچند این اثبات پذیری این ادعا کار ساده ای نیست اما به نظر می رسد نشانه هایی از درست بودن این مدعا نیز وجود دارد. برای مثال یکی از کاربران مشهور بورسی در شبکه های اجتماعی می نویسد: نوسانگیران کم‌صبر شده اند و حتی به سودهای یک درصدی هم رضایت می دهند چرا که ریسک بازار بسیار بالا رفته و نوسانگیری هم طبیعتا ریسک به مراتب بالاتری خواهد داشت. به همین دلیل است که نوسان گیران به گونه ای رفتار می‌کنند که باعث شده بازار شرایط بسیار نامساعدی داشته باشد و در محدوده یک میلیون و ۲۸۰هزار واحدی مدام نوسان کند.

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.