بودجه یارانه افزایش یافت/ آخرین جزئیات از توزیع یارانه بنزین

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در بودجه 450 هزار میلیارد تومان برای شرکت‌های دولتی دیده شده است؛ دولت 170 هزار میلیارد تومان برای یارانه پیشنهاد کرد که مجلس آن را به 250 هزار میلیارد تومان رساند تا در سبد معیشتی مردم قرار گیرد.

به گزارش تازه نیوز و  به نقل از تسنیم، پرویز محمدنژاد شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران در تشریح آخرین وضعیت لایحه بودجه سال آینده اظهار داشت: تبصره ۶ لایحه بودجه‌ ۱۴۰۱ بررسی شد و به دلیل بالا بودن حجم پیشنهادات از هفته آینده مجلس ۳ شیفت بودجه را بررسی می‌کند تا پایان سال به اتمام برسد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه یکی از نقاط قوت لایحه بودجه منابع پایدار و قابل تحقق آن است تصریح کرد: در بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومان برای شرکت‌های دولتی دیده شده است؛ دولت ۱۷۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه پیشنهاد کرد که مجلس آن را به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رساند تا در سبد معیشتی مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برای کمیته امداد بهزیستی و رشد کسب و کار مبالغ بالایی در نظر گرفته شد که امیدواریم محقق شود ابراز داشت: امسال برای نخستین بار در صندوق توسعه چای ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشتیم و در حوزه خرید تضمینی نیز با رایزنی‌های انجام شده عدد بالایی را اختصاص دادیم.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس درآمدهای مالیاتی را یکی از نقاط ضعف لایحه بودجه سال آینده دانست و افزود: مالیات‌ها هزار میلیارد تومان افزایش یافته است اما مشخص نشده که از کدام لایحه و طبقه این مالیات وصول شود حتی سامانه خاصی برای وصول مالیات دولت تعریف نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۲۵ هزار میلیارد تومان برای طرح رتبه‌بندی مشخص شد که برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز باید بودجه مناسبی اختصاص یابد خاطرنشان کرد: تبدیل وضعیت کارکنان دولت از مهم‌ترین موارد پیگیری ما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بود.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه سال آینده کف بودجه را از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رساندیم که هرچند کافی نیست گفت: یکی از نقاط قوت بودجه پیش‌بینی رشد ۸ درصدی اقتصادی‌ است از طرفی فروش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت در روز با قیمت ۶۰ دلار در لایحه پیش‌بینی شد.

محمدنژاد با بیان اینکه این واقع‌نگری نسبت به فروش نفت یکی از نقاط قوت بودجه است چرا که این میزان اکنون نیز محقق شده و در حال افزایش است اظهار داشت: اجرای طرح توزیع یارانه بنزین به کارت افراد در کیش و قشم به عنوان پایلوت با هدف توزیع متوازن عدالت در حال انجام است.

رییس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه این طرح ایرادات و اشکالاتی دارد و منتظر نتیجه عملی آن هستیم تصریح کرد: اگر افرادی که از بنزین استفاده نمی‌کنند نتوانند در سامانه فروش سهم خود را بفروشند سهم آنان باطل می‌شود از طرفی سوداگران نیز به این عرصه ورود می‌کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره افزایش عوارض سالانه برق بیان کرد: برابر قانون ۵ حمایت از صنعت برق دولت مکلف است سالانه عوارض برق را افزایش دهد و امسال ۱۰ درصد افزایش یافت اما مشترکان عشایری و روستایی از این طرح معاف شدند؛ سقف درآمد حاصله از این طرح ۶ هزار میلیارد تومان است.

وی با تأکید بر اینکه در این طرح به دنبال اصلاح الگوی مصرف هستیم و مجموعه اتفاقاتی که اکنون در صنعت برق در حال انجام است خوب است افزود: از طرفی مدارس از پرداخت هزینه برق در صورتی که طبق الگو مصرف کنند معاف هستند که این تصمیم مجلس کمک بزرگی به حوزه آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال آینده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره پیگیری‌های انجام شده برای ارتقای حوزه دران در لنگرود اظهار داشت: بیمارستان شهید حسین‌پور لنگرود در دوران کرونا مجهز شد و تخت‌های ICU آن از ۵ به ۱۳ تخت رسید و همچنین دو دستگاه دیالیز در آن تعبیه شد.

محمدنژاد با بیان اینکه دستگاه سی تی اسکن به بیمارستان شهید امینی اختصاص یافت، دو شبکه بهداشت مجهز در این بیمارستان راه‌اندازی شد و دستگاه MRI نیز به زودی وارد بیمارستان شهید حسین‌پور می‌شود افزود: بیمارستان تأمین اجتماعی لنگرود پیشرفت ۸۰ درصدی داشته و تا شهریور افتتاح می‌شود.

 

وی درباره رفع بروکراسی‌های اداری با بیان اینکه امروز بروکراسی‌های اداری مانع بسیار عظیم توسعه و اشتغال است و مدیران کلیشه‌ای کار می‌کنند افزود: از تمام منابعی که امسال برای تغییرات اقتصادی و رسیدن منافع به مردم در نظر گرفته شده بود تنها ۵۵ درصد محقق شده و جای سوال است که ۴۵ درصد محقق نشدن آن چه معنایی دارد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس اذعان داشت: یکی از موانع در حوزه کشاورزی عدم واریز اعتبار به صندوق توسعه چای بود که امسال حل شد؛ ۶ هزار هکتار باغ توتستان داریم که در کل کشور داریم که با پول مردم احیا اما رها شد و امسال به فکر احیای آن و به دنبال احیای نوغانداری هستیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی درباره موانع حوزه صنعت خاطرنشان کرد: شهرک صنعتی یعقوبیه حدود ۵ سال است که زیرساخت ندارد، آن منطقه قبلاً توتستان بود و مردم از آن استفاده می‌کردند اما برای توسعه صنعت آن را از مردم گرفته و خود نیز آن اراضی را رها کردند.

محمدنژاد درباره تعلل متولیان امر اجرای طرح کاداستر گفت: بسیاری از اراضی تحت تملک مردم اکنون در طرح هادی قرار گرفته در حالی که در طی این سال‌ها آن فرد در آن زمین به تولید محصول و سودآوری پرداخته است اما دولت اکنون مدعی این که این زمین متعلق به من است و ما نیز طرح کاداستر را پیاده کردیم.

وی با بیان اینکه کندی حرکت در اجرای طرح کاداستر آزاردهنده است و متولیان دلیل خاصی را برای ابن کندی عنوان نکردند ابراز داشت: در مرحله نخست باید سند اراضی به مردم اعطا شود از طرفی طرح مانع‌زدایی از صنعت محصولات کشاورزی هم ابلاغ شده و اگر این دو طرح سریعتر اجرا شود مشکلات مردم برطرف می‌شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس درباره آخرین پیگیری‌های انجام شده برای ساماندهی پسماند در لنگرود تصریح کرد: از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی پسماند گیلان ۲۴ میلیارد تومان به لنگرود اختصاص یافت که دستگاه هوادهی پسماند را به لنگرود وارد کردیم و فاز نخست پروژه که جداسازی بود، انجام شد.

محمدنژاد در مورد میزان پیشرفت کنارگذر لنگرود عنوان داشت: طرح کنارگذر لنگرود ۳۵ درصد پیشرفت داشته و رمپ‌های ورودی و خروجی شهر در حال ساخت است از طرفی ۵۰ میلیارد تومان دیگر به این طرح اختصاص داده شد و قول تخصیص منابع بیشتر به پروژه احداث کنارگذر لنگرود داده شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.