حمله روسیه به اوکراین چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به حمله روسیه به اوکراین نوشت: ایران از تمرکز سیاست خارجی آمریکا خارج شد. این به معنای کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیک برای ایران است. کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیک به کاهش انتظارات تورمی در ایران منجر می‌شود.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از تسنیم، محمد حسین ادیب- نوشت: روسیه ۵۷۰ میلیارد دلار ذخائر ارزی در خارج دارد و معادل ۴۸۰ میلیارد دلار نیز بدهی خارجی، یعنی روسیه فقط ۹۰ میلیارد دلار بیش از بدهی اش در خارج، پول دارد.

۸۰ درصد پس انداز خارجی روسیه در بانک‌های انگلیس و آمریکا نگهداری می‌شد که دیروز آمریکا و انگلیس آن را مسدود کردند، ۸۰ درصد ۵۷۰ میلیارد دلار دیروز مسدود شد.

آیا بدهی خارجی روسیه از محل ذخائر ارزی اش پرداخت خواهد شد؟ یعنی بدهی اش را از محل دارایی اش در خارج تسویه خواهند کرد؟

ابدا چنین نیست و ماهیت تحریم‌های بانکی تا کنون اینگونه نبوده است روسیه دارایی اش مسدود شد و بدهی اش را باید کار کند و پرداخت کند و این دو هیچ ارتباطی با هم ندارد.

احتمالا تحریم روسیه ١۵ سال دوام خواهد داشت و در این ١۵ سال روسیه باید کار کند و بدهی ۴۷۰ میلیارد دلاری را پرداخت کند و پول اش در بانک‌های آمریکا و انگلیس هم تا ١۵ سال دیگر صرف حل مشکلات آمریکا و انگلیس میشود.

چرا سوئیفت را برای روسیه مسدود نکردند؟ اگر سوئیف مسدود می‌شد روسیه امکان پرداخت بدهی خارجی عظیم اش را نداشت و تحریم روسیه به بحران بانکی در غرب منجر می‌شد، بستن سوئیفت به معنای بستن راه وصول طلب از روسیه بود که این مجازات بانک‌های غربی بود تا تحریم روسیه.

تمرکز سیاست خارجی آمریکا با بحران اوکراین بر روسیه خواهد بود و در آینده بر چین، ایران از تمرکز سیاست خارجی آمریکا خارج شد، خارج شدن ایران از تمرکز سیاست خارجی آمریکا به معنای کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیک برای ایران است، کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیک به کاهش انتظارات تورمی در ایران منجر میشود.

۱ نظر
  1. امیر

    روسیه همچین تمیز دست امریکا واروپارو توحنابزاره استاد.کاهش تورم درایران هم نتیجه اقدامات نظام ج.ا.ا. است.یادت باشه امریکااولین ضربات رو از ایران نوش جان کرد دیگه امیدی به تحریم وگزینه های روی میز وزیر میزو..نداره

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.