ایران باید دست از رفیق‌بازی بردارد، تجاوز به خاک یک کشور توجیهی ندارد!

یک فعال سیاسی با انتقاد از سیاست ایران در مقابل جنگ اوکراین گفت: هیچ توجیهی برای تجاوز به خاک یک کشور دیگر نیست.

به گزارش تازه‌نیوز، روسیه به رغم همه خط و نشان‌ها و تهدیدهایی که شده بود، کار خودش را کرد و به اوکراین حمله کرد و جنگ راه انداخت. جنگی که از نظر دنیا محکوم است و مورد اعتنا. اینجا در تهران اما شاهدیم که با وجود همدلی‌ها با اوکراین، موضع سفت و سختی در محکومیت روس‌ها گرفته نمی‌شود، این موضوع با انتقادات برخی کارشناسان و رسانه‌ها همراه شده است. دلیل این رویکرد اما مشخص است. روابط صمیمانه ایران با روسیه و امیدواری که به اثرگذاری آنها در جریان مذاکرات وین وجود دارد، سبب این رویه است.

سیدجلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین‌المللی از جمله کسانی است که چنین می‌اندیشد. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» تاکید می‌کند که ایران باید دست از رفیق‌بازی برداشته و جنگ را محکوم کند. او می‌گوید: «هیچ توجیهی برای تجاوز به خاک یک کشور دیگر نیست. اینکه بگویند اوکراین با روسیه اشتراکات فرهنگی و مذهبی و زبانی دارد پذیرفته نیست چون با این منطق در مناطق مرزی ما مثل آذربایجان و کردستان و … هم منتظر باشیم که از سوی همسایگان تهاجم صورت بگیرد و طبیعی است که تعرض به خاک یک کشور به هیچ وجه پذیرفته نیست».

ساداتیان مواضع ایران در قبال این موضوع را نقد کرد و گفت: «ما ملاحظات و روابطی داریم که بر اساس آن واکنش نشان می‌دهیم. این البته بحث دیگری است که مسوولان در جمهوری اسلامی ملاحظات خود را در نظر بگیرند و واکنش متناسب با آن را نشان دهند. من اما معتقدم که در هیچ شرایطی تعرض به یک کشور دیگر توجیه منطقی، قانونی و حتی انسانی ندارد و قابل قبول نیست.»

وی وجود ارتباط مستقیم بین تحولات اخیر و مذاکرات هسته‌ای ایران در وین را رد کرد و گفت: « در داخل کشور شاهد تحلیل‌هایی هستیم که با آن موافق نیستم. مثلا اینکه شاید درگیری اخیر به خاطر اینکه غرب و آمریکا را درگیر این موضوع می‌کند و سبب می‌شود که احتمالا از ایران غفلت کنند، به ایران مجال دهد تا بر مواضع خود بیشتر اصرار کند. به نظر من نباید فکر کرد چون آنها درگیر مسائل اوکراین شده‌اند از مساله ایران غفلت می‌کنند.»

ساداتیان گفت: «به نظر من تاثیر مستقیمی در کار نیست اما تاثیر غیرمستقیم حتما وجود دارد. مثلا الان که ما می‌توانیم نفت بیشتری بفروشیم، افزایش قیمت نفت حتما به نفع ما است. اما نباید فکر کرد که الان روسیه، چین، سه کشور اروپایی یا آمریکایی‌ها از ایران غافل می‌شوند یا مذاکرات خیلی به نفع ما می‌شود. من این تحلیل را ساده‌انگاری می‌دانم.»

این مطالب را  از دست ندهید:

2 نظر
  1. فرزاد

    ارباب پوتین دستور داده باید اجرا شود

  2. شاکی

    رفیق‌بازی نه مستعمره بازی!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.