ترفندهای عجیب جیب‌برها در شلوغی بازار عید

این روزها که خریدهای شب عید رونق گرفته جیب‌برها هم بیکار نیستند. آنها تلاش می‌کنند با سوءاستفاده از شلوغی‌جیب‌های خودرا پر از پول کنند. اما از چه شگردهایی استفاده می‌کنند و چطور می‌شود جیب‌برها را در اجرای نقشه‌شان ناکام گذاشت؟

به گزارش تازه‌نیوز، هر جایی که ازدحام جمعیت وجود داشته باشد، سر و کله جیب‌برها هم در آنجا پیدا می‌شود. از ایستگاه‌های اتوبوس گرفته تا مترو و مراکز خرید.

به نقل از همشهری، معمولا هم شگردهای جیب‌بری در۳ دسته خلاصه می‌شود:

اول، جیب‌بری به شیوه گروهی: در این گونه جیب‌بری یک نفر به‌عنوان سارق اصلی اقدام به سرقت  و همزمان با وی یک یا ۲ نفر در نقش سیاه‌کن مانع از دیده شدن لحظه سرقت توسط دیگران می‌شوند. بدین‌گونه که آنها با جمع شدن در اطراف فرد مورد نظر و با ضربه زدن و هل دادن او یا مطرح کردن برخی سؤالات تمرکز شخص را به هم زده ودر همین زمان سارق اصلی اقدام به سرقت اموال داخل جیب افراد از قبیل گوشی تلفن همراه و پول و… می‌کند.

دوم، جیب بری به روش انفرادی: در این شگرد سارق خود به تنهایی با مهارت زیادی که دارد در ازدحام جمعیت به بهانه سوارشدن به‌خودروهای عمومی، واگن مترو، خرید از دستفروش‌ها و… جیب‌بری می‌کند.

سوم، جیب بری در پوشش مسافرکشی: این گروه از سارقان جیب بر در پوشش مسافرکشی اقدام به سرقت می‌کنند. بدین صورت که به بهانه مسافرکشی دو نفر از سارقان در صندلی عقب می‌نشینند و زمانی که طعمه  سوار شد با گفتن‌ اینکه  در خودرو باز است، لطفا آن را باز و بسته کنید، حواس طعمه‌شان را پرت و در فرصت پیش آمده اقدام به ربودن محتویات جیب مسافر می‌کنند.

راه‌های مقا‌بله  
اول: در صورت همراه داشتن وجه‌نقد توصیه می‌شود وجوه نقد   به هیچ عنوان تنها دریک جیب به‌ویژه جیب عقب نگهداری نشود.

دوم: با توجه به تجهیز مراکز فروش به دستگاه‌های pos واستفاده از دستگاه پرداخت الکترونیکی وجه نقد، تأکید و سفارش پلیس استفاده از امکانات سیستم بانکی و رعایت نکات ایمنی است به جای همراه داشتن پول نقد.

سوم: به هیچ عنوان رمز ورودی کارت عابر بانک روی آن و یا در کنار درج نشود.

چهارم: در زمان پرداخت پول به شیوه الکترونیکی به هیچ عنوان رمز کارت را با صدای بلند و در حضور دیگران، اعلا‌م نکنید. توصیه پلیس این است که رمز کارت توسط صاحب کارت ثبت و پس از انجام عملیات بانکی رسید پرداخت پول به فروشنده تحویل داده شود.

پنجم:‌حضور بانوان در داخل خودروهای مسافرکش شخصی به‌ویژه در صندلی شاگرد راننده نمی‌تواند دلیلی بر این باشد که خودرو مسافرکش و سرنشینان آن مسافر هستند. درصورت سوار شدن به‌خودروهای مسافرکش شخصی همیشه مراقبت محتویات جیب خود باشید.

ششم: هنگام سوار شدن به‌ خودروهای عمومی یا حضور در مراکز خرید، حواستان به گوشی تلفن همراهتان باشد و آن را در جیبی قرار دهید که خارج کردن آن توسط جیب‌برها امکان‌پذیر نباشد.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.