مجلس: ارز ۴٢٠٠ تومانی حذف شد/ کارت اعتباری می‌دهیم

با تصمیم نمایندگان در سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف و برای جبران آن، ۶۶هزار میلیارد تومان در قالب کارت خرید کالاهای اساسی اختصاص پیدا می‌کند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تسنیم، محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به آخرین خبرها از تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ کل کشور گفت: با تصمیم امروز مجلس در لایحه ۱۴۰۱ ارز ترجیحی با نرخ ۴۲۰۰ تومان نخواهیم داشت.

وی افزود: دولت در لایحه پیشنهادی ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده و به جای آن حدود ۱۷۸ هزار میلیارد تومان یارانه ریالی اختصاص داده بود که ۶۶ همت آن برای جبران حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و ۱۰۲ هزار میلیارد نیز برای خرید تضمینی گندم و دارو اختصاص پیدا کرده است.

میرتاج الدینی عنوان کرد: کمیسیون تلفیق مجلس یارانه دولت را به ۲۵۰ هزار میلیارد رساند تا میزان یارانه حمایتی در هر سه حوزه حمایت نقدی، خرید تضمینی گندم و دارو افزایش پیدا کند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این‌که ۹ میلیارد دلاری که مجلس تصویب کرد در حقیقت در قالب همین ۲۵۰هزار میلیارد تومان خواهد بود، گفت: البته این‌جا ابهامی که وجود داشت این بود که آیا ۹میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد یا نرخ ETS که با توجه به رد پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر ۹میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی، بنابراین صحبت ارز ۴۲۰۰ تومانی تمام شد منتها حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به معنای حذف یارانه نیست و یارانه به شکل ریالی به مصرف‌کننده نهایی که مردم هستند در قالب کارت خرید کالا و نه یارانه نقدی اختصاص پیدا می‌کند. در حقیقت ۶۶هزار میلیارد تومانی که برای جبران حذف ارز ترجیحی در بودجه سال آینده اختصاص داده شده، به شکل کارت اعتباری خرید کالا در اختیار یارانه‌بگیران قرار خواهد گرفت.

میرتاج الدینی با بیان این‌که دولت و بانک مرکزی در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای اختصاص یارانه اعتباری برای جبران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، گفت: هنوز میزان ریالی یارانه اعتباری برای هر فرد مشخص نشده و دستورالعمل اجرایی آن باید از سوی دولت اعلام شود.

۱ نظر
  1. محمد توفیقی

    پس تکلیف کسانی که در دوره روحانی یارانه نقدی قطع شده چه میشود فقط کسانی ضرر می کنند که قشر متوسط به پایین که یارانه نمی‌گیرند و باید چند برابر قیمت از سال دیگه جنس بخرند یا به همه یارانه بدهید یا جز چهار دهک پایین جامعه بقیه را حذف کنید پیمانکاری که فقط خودرو اش چند میلیارد تومان می ارزه یارانه میگیرد ولی من بازنشسته یارانه ام در دوره روحانی قطع شد چون راست نوشتم

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.