منتظر نفت ۱۵۰ دلاری باشید!

تحلیلگران هشدار دادند اگر غرب نفت روسیه را تحریم کند، قیمت جهانی نفت ممکن است تا ۱۵۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از ایسنا، آمریکا و اتحادیه اروپا تمایلی به تحریم مستقیم صادرات نفت و گاز روسیه نداشته اند، زیرا نگران پیامد‌های آن بر تامین انرژی اروپا و جهش شدید قیمت‌های نفت و بنزین هستند. با این حال احتمال تحریم صادرات انرژی روسیه هنوز به عنوان یک گزینه وجود دارد.

اما حتی اگر نفت روسیه مستقیما تحریم نشود، قیمت‌ها همچنان بالا می‌مانند و بالاتر خواهند رفت، زیرا خریداران و پالایشگاه‌ها به تحریم خودخواسته دست زده اند و جرات نزدیک شدن به نفت روسیه را ندارند و به دنبال منابع تامین جایگزین هستند. تحلیلگران می‌گویند احتمال توافق هسته‌ای ایران که امکان خواهد داد نفت ایران رسما به بازار جهانی برگردد، مانع افزایش بیشتر قیمت‌های نفت خواهد شد، اما نفت ایران نمی‌تواند از دست رفتن نفت روسیه را به طور کامل جبران کند.

هلیما کرافت، تحلیلگر شرکت “آر بی سی کپیتال” در یادداشتی نوشت: اگرچه بعضی به این ایده چسبیده اند که توافق ایران مانع صعود بیشتر قیمت‌های نفت خواهد شد، اما این توافق هنوز حاصل نشده است و میزان نفتی که به بازار بازخواهد گشت نمی‌تواند اختلال صادرات نفت روسیه را جبران کند.

صادرات نفت روسیه در حال حاضر مختل شده و مسکو با چالش‌های روزافزونی برای فروش نفت و فرآورده‌های نفتی دریابرد خود روبرو شده و بازرگانان، پالایشگاهها، بانکها، بیمه گران و مالکان نفتکش تمایلی ندارند با نفت روسیه سر و کار داشته باشند.

حمله نظامی روسیه به اوکراین با تحریم‌های شدید از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس روبرو شد. متحدان غربی دسترسی چندین بانک روسی به سیستم بین المللی سوئیفت را قطع کردند و اگرچه تحریم‌های مستقیم علیه نفت و گاز روسیه پیاده نشده اند، اما تجارت کالا‌های روسیه برای بسیاری از بازیگران بین المللی خطرناک شده است.

آمریتا سن، مدیر تحقیقات شرکت انرژی اسپکتس در این باره به شبکه سی ان بی سی گفت: به دلیل تحریم‌های بانکی، برآورد می‌شود حدود ۷۰ درصد از صادرات نفت روسیه معادل حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز، مختل شده است.

طبق برآورد شرکت انرژی اینتلیجنس که بر مبنای آمار کشتیرانی و مصاحبه با معامله گران بوده است، صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه هفته گذشته یک سوم معادل ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

فعالان بازار به تدریج پی می‌برند که میزان زیادی از نفت روسیه ممکن است در آینده نزدیک از راه یابی به بازار بازبماند حتی اگر غرب نفت روسیه را مستقیما تحریم نکند و این مسئله کمبود عرضه را تشدید خواهد کرد.

تحلیلگران می‌گویند تحریم‌ها علیه نفت روسیه که حدود پنج میلیون بشکه در روز نفت خام و ۲.۸ میلیون بشکه در روز فرآورده‌های نفتی صادر می‌کند، تاثیر بسیار بزرگتری روی توازن بازار در مقایسه با تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا در سال‌های گذشته خواهد داشت. با این حال حتی بدون تحریم‌های مستقیم، خریداران خودشان تحریم خودخواسته را آغاز کرده اند. بعضی از بزرگترین واردکنندگان آمریکایی نفت خام روسیه نظیر مونرو انرژی خرید نفت روسیه را متوقف کرده اند.

در این بین، شرکت سورگوت نفت گاز در سه مزایده فروش متوالی در هفته گذشته نتوانست محموله‌های نقدی را به فروش رساند، زیرا هیچ کس حتی با تخفیف چشمگیر نفت اورال نسبت به نفت برنت، پیشنهاد خرید نداد.

بر اساس گزارش اوایل پرایس، صادرات نفت روسیه در حال حاضر تحت تاثیر تحریم‌های فعلی مختل شده اند و حتی اگر تحریم‌های مستقیمی اعلام نشوند، بازار به سختی تلاش می‌کند بشکه‌های جایگزین نفت روسیه را پیدا کند حتی اگر ایران به زودی برای صادرات نفت به بازار جهانی برگردد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.