کمال گرایی یک زنگ خطر بزرگ برای خودکشی

طبق تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران مشخص شد کمال گرایی یک عامل خطر بزرگ برای خودکشی است و افراد کمال گرا اگر تصمیم به خودکشی بگیرند، برنامه ریزی های بسیار دقیقی برای خودکشی خواهند داشت.

به گزارش تازه‌نیوز، کمال گرایی شامل خود انتقادی شدید، تلاش مداوم برای برآورده کردن استانداردهای دیگران (معمولاً والدین یا مربیان) و عدم اطمینان از کارآمدی اعمال خود است. در حالی که مقدار معینی از کمال گرایی تطبیقی و ضروری است، زمانی که به یک وسواس تبدیل شود، می تواند به یک چرخه معیوب منجر شود. افراد در مشاغلی که تاکید زیادی بر کمال گرایی دارند مانند وکلا، معماران و پزشکان در معرض خطر بیشتری برای خودکشی هسنتد.

پروفسور گوردون فلت (Gordon Flett) از دانشگاه یورک و یکی از پژوهشگران این مطالعه در رابطه  گفت: کمال گرایی نیاز به کامل بودن یا بی عیب ظاهر شدن دارد. کمال گراها افرادی پیگیر، دقیق و منظم هستند. معمولا کمال گرایان در رفتارهای خود متفاوت هستند: برخی می کوشند عیوب خود را پنهان کنند و برخی دیگر تلاش می کنند تصویری از کمال را به نمایش بگذارند. همه کمال گرایان معیارهای بسیار بالایی برای خود یا دیگران دارند.

مطالعات انجام شده نشان ‌دهنده پیوندهای ثابت بین کمال‌ گرایی و ناامیدی است و این تحقیقات درباره نیاز به رویکرد فردی که خطر افزایش یافته برای کمال‌ گرایان را تشخیص می ‌دهد، بحث می کند.

این تحقیق نشان می ‌دهد افرادی که فشار اجتماعی قوی برای کامل بودن احساس می ‌کنند، در معرض خطر افزایش افکار خودکشی هستند. در عین حال، کمال گراها در پنهان کردن این احساسات از دیگران ماهر هستند، هرچه باشد، اعتراف به افکار خودکشی با شخصیت کمال گرایی آنها در تضاد است.

کمال گراها دوست دارند ماسکی از آسیب ناپذیری خونسرد برای دیگران نگه دارند، در حالی که در درون افکار و احساسات آنها چیزی جز آرامش وجود دارد. پروفسور فلت در ادامه توضیحاتش گفت: آنها همچنین تمایل به تجربه ناامیدی، درد روانی، استرس زندگی، تعمیم بیش از حد، و نوعی کمال گرایی عاطفی دارند که تمایل به افشای تمایلات و نیات خودکشی را محدود می کند.

از قضا، اگر این افراد تصمیم به خودکشی بگیرند، کمال گرایی آنها می تواند به برنامه ریزی های بسیار دقیق برای خودکشی منجر شود. پروفسور فلت به نشانه های از کمال گرایی اشاره می کند که می تواند در شناخت افراد کمال گرا مفید باشد:

•    فرد کمال گرا نمی تواند از فکر کردن به اشتباهی که مرتکب شده است، دست بردارد.
•    انسان کمال گرا به شدت رقابتی بوده و نمی تواند بپذیرد کاری را بدتر از دیگران انجام دهد.
•    شخص کمال گرا یا کاری را درست انجام می دهد یا اصلاً انجام نمی دهد.
•    فرد کمال گرا از دیگران کمال طلب می کند.
•    اگر درخواست به عنوان یک نقص یا ضعف تلقی شود، فرد کمال گرا از کسی کمک نمی خواهد.
•    این افراد مدت ها پس از اینکه افراد دیگر کار را ترک کردند، در انجام یک کار اصرار خواهند کرد.
•    فرد کمال گرا یک عیب یاب است که وقتی دیگران اشتباه می کنند باید آنها را اصلاح کند.
•    چنین افرادی از خواسته ها و انتظارات دیگران کاملا آگاه هستند.
•    افراد کمال گرا نسبت به اشتباه کردن در مقابل دیگران بسیار خودآگاه هستند.

منبع: سیناپرس

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.