کاهش وزن ۳برابری با کار کردن روی روان

تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد افرادی که یاد می گیرند کمتر نگران وزن خود باشند می توانند کاهش وزن خود را سه برابر کنند.

به گزارش تازه‌نیوز، محققان توصیه می کنند در هنگام برنامه ریزی برای کاهش وزن، مسائل روانی را دست کم نگیرید. در این میان مشخص شد فکر کردن زیاد و نگران بودن برای کاهش وزن می تواند باعث شود در تلاش خود ناموفق باشید. دلیل موضوع فوق، این است که افرادی که تصویر بدنی بهتری دارند به طور خود کار غذاهای سالم تری می خورند.

در این میان مطالعات روان شناسان نشان می دهد متأسفانه، افراد دارای اضافه وزن اغلب دچار مشکلات تصویری از بدن خود می شوند. در این شرایط، نگرانی در مورد اینکه دیگران درباره بدن آن ها چه فکر کرده یا چگونه ظاهر می شوند می تواند مانع بزرگی برای کاهش وزن باشد. در عوض، یادگیری دوست داشتن بدن خود و نگرانی کمتر در مورد اندازه و شکل بدن تأثیر مثبتی در موفقیت کاهش وزن دارد.

این مطالعه شامل ۲۳۹ زن دارای اضافه وزن بود که یک برنامه ورزشی استاندارد و رژیم غذایی را به مدت یک سال دنبال کردند. برای بررسی دقیق تر موضوع، به نیمی از این افراد جلسات متمرکز بر تصویر بدن داده شد. در ادامه برای این افراد توضیح داده شد که چگونه احساسات می توانند بر غذا خوردن تأثیر بگذارند.

به عنوان مثال، پژوهشگران برای افراد فوق توضیح دادند که خلق و خوی منفی می تواند به جای خوردن غذا برای رفع گرسنگی، باعث شروع دوره های غذا خوردن برای دستیابی به احساس بهتر شود. از نظر روان شناسی این پدیده به عنوان غذا خوردن احساسی شناخته می شود. این زنان همچنین تشویق شدند که بدن خود را دوست داشته باشند.

نتایج مطالعه فوق نشان داد کسانی که تصویر بدن خود را بهبود بخشیدند نسبت به گروه کنترل سه برابر کاهش وزن داشتند. آنها به طور متوسط هفت درصد از وزن بدن خود را از دست دادند.

دکتر پدرو تکسیرا، یکی از پژوهشگران حاضر در این مطالعه درباره یافته های به دست آمده گفت: مشکلات تصویر بدن در میان افراد دارای اضافه وزن و چاق بسیار رایج است که اغلب منجر به خوردن بیشتر غذا و در ادامه تلاش برای داشتن الگوهای غذایی سفت و سخت تر می شود و در نهایت این چرخه مانعی برای کاهش وزن است.

نتایج مطالعات ما ارتباط قوی بین بهبود تصویر بدن، به ویژه در کاهش اضطراب در مورد نظرات دیگران، و تغییرات مثبت در رفتار خوردن را نشان داد. از این رو، ما بر این باوریم که یادگیری ارتباط با بدن به روش‌های سالم ‌تر نقش مهمی در حفظ کاهش وزن داشته و باید در هر برنامه کنترل وزن مورد توجه قرار گیرد.

شرح کمل این مطالعه در مجله بین المللی تغذیه رفتاری و فعالیت بدنی (International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity) منتشر شد.

منبع: سیناپرس

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.