مقایسه توان نظامی ایران و اوکراین

بد نیست مروری بر توان نظامی ایران داشته و قدرت دفاعی کشور خودمان را با قدرت دفاعی اوکراین که مورد حمله قرار گرفته مقایسه کنیم.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از خبرفوری، ایران چهاردهمین نیروی نظامی برتر دنیا است و اوکراین رتبه بیست و دوم را در اختیار دارد. این خود نشان می دهد که قدرت نظامی ایران به طور کلی بیشتر از اوکراین است، اما در جزئیات چه خبر است؟

این مطالب را هم از دست ندهید:

حمله روسیه به اوکراین باعث شد بسیاری از افراد از جهات مختلف درباره توان نظامی ارتش اوکراین اظهار نظر کنند. برخی تا آنجا پیش رفتند که ضعف نظامی اوکراین را علت حمله پوتین به این کشور دانسته و معتقدند اگر ارتش اوکراین توان بیشتری داشت شاید روسیه جرات نمی کرد به این کشور حمله کند چرا که مقاومت هر چه بیشتر ارتش اوکراین در برابر روسیه منجر به افزایش احتمال حمایت جهانی از اوکراین شده و شرایط را برای پوتین و ارتشش سخت می کند.

در دکترین نظامی عامل بازدارندگی اصلی ترین عامل در رابطه با افزایش توان نظامی است. بسیاری از کشورها قدرت نظامی و توان دفاعی خود را بالا می برند تا جلوی حمله به کشور خود را بگیرند چرا که می دانند انداختن ترس در دل دشمن اصلی ترین عامل جهت جلوگیری از جنگ است.

به همین دلیل بد نیست مروری بر توان نظامی ایران داشته و قدرت دفاعی کشور خودمان را با قدرت دفاعی اوکراین که مورد حمله قرار گرفته مقایسه کنیم. بررسی قدرت نظامی دو کشور شاید به ما نشان دهد تفاوت قدرت نظامی ما با اوکراین در چیست و آیا کشور ما همانند اوکراین می تواند مورد هجوم دشمنان قرار بگیرد یا نه.
در لیست قدرت های نظامی دنیا، ایران رتبه ۱۴ را دارد و اوکراین رتبه ۲۲ را در اختیار دارد. این خود نشان می دهد که قدرت نظامی ایران به طور کلی بیشتر از اوکراین است.

جمعیت ایران هم بیشتر از اوکراین است. ایران بیش از ۸۵ میلیون جمعیت دارد اما اوکراین ۴۳ میلیون جمعیت دارد. نتیجه این تفاوت جمعیت این است که تعداد سربازان فعال و رزرو دو کشور هم متفاوت است. ایران بیش از ۴۰ میلون جوان آماده رزم دارد اما اوکراین حدود ۱۵ میلیون شهروند آماده رزم دارد. ایران ۵۷۵ هزار سرباز فعال و اوکراین ۲۰۰ هزار سرباز فعال دارد. همچنین، نیروهای رزرو (ذخیره) نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ۳۵۰ هزار سرباز است و نیروهای رزرو ارتش اوکراین ۲۵۰ هزار سرباز است.

در زمینه نیروی هوایی و جنگنده ها اختلاف دو کشور زیاد است. ایران ۵۴۳ هواپیمای جنگی آماده رزم دارد و اوکراین ۳۱۸ هواپیمای آماده دارد. تعداد جنگنده های ایران ۱۹۷ فروند است و تعداد جنگنده های اوکراین ۶۹ فروند. ایران ۱۲۶ هلیکوپتر دارد و اوکراین ۱۱۲. همچنین، هلیکوپتر مخصوص و جنگنده ایران به ۱۲ فروند می رسد ولی اوکراین ۳۴ هلیکوپتر مخصوص در اختیار دارد.
در زمینه تجهیزات زمینی وضعیت ایران بهتر است. ایران ۲.۸۳۱ تانک دارد اما اوکراین ۲.۵۹۶ تانک در اختیار دارد. تعداد خودروهای زرهی اوکراین بیشتر از ایران است. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ۷.۶۰۰ خودرو زرهی دارند اما ارتش اوکراین ۱۲.۳۰۳ خودرو زرهی دارد. همچنین، تعداد توپخانه خود کششی اوکراین بیشتر از ایران است. ایران ۱.۰۳۰ توپخانه خود کششی دارد و اوکراین ۱.۰۶۷ توپخانه خود کششی دارد. همچنین، تعداد توپخانه دو طرف تقریبا برابر است. ایران ۲.۱۰۸ و اوکراین ۲.۰۴۰ توپخانه در اختیار دارند. تعداد راکت اندازهای ایران هم به مراتب بیشتر از اوکراین است. ایران ۲.۴۸۵ و اوکراین ۴۹۰ راکت انداز دارند.

اما قدرت ناوی دو طرف؛ ایران به مراتب در دریا قدرت بیشتری از اوکراین دارد. تعداد کل ناوها و کشتی های نظامی ایران به ۱۴۲ عدد می رسد اما اوکراین تنها ۳۸ ناو در اختیار دارد. هر دو طرف هیچ نوع ناو هواپیمابری در اختیار ندارند اما ایران ۷ ناوچه دارد در حالیکه اوکراین هیچ ناوچه ای در اختیار ندارد. همچنین، ایران ۱۹ زیردریایی در اختیار دارد در حالیکه در نیروی دریایی ارتش اوکراین هیچ گونه زیردریایی یافت نمی شود.

در زمینه مسائل لوجستیکی هم ایران دست برتر را دارد. کشور ما ۳۱۹ فرودگاه دارد در حالیکه اوکراین ۱۸۷ فرودگاه دارد (البته باید تفاوت مساحت دو کشور را نیز در نظر گرفت). تعداد بنادر و اسکله های بازرگانی ایران به ۸۹۳ عدد می رسد در حالیکه اوکراین فقط ۴۰۹ بندر دارد. تعداد نیروی کار (کارگران) ایران دو برابر اوکراین است. ایران بیش از ۳۰ میلیون نیروی کار دارد اما اوکراین نزدیک به ۱۸ میلیون نیروی کار دارد. همچنین، منابع نفتی و گازی ایران بیشتر از اوکراین است و از این جهت، کشورما دست برتر را دارد.

این شرایط به خوبی نشان می دهد توان نظامی ایران تا کنون باعث شده علی رغم وجود دشمنان مختلف، هیچ ارتش خارجی به مرزهای ما حمله نکند و سرنوشت ما به سرنوشت اوکراین شبیه نشود.

5 نظر
  1. رضا

    تفاوت خیلی تاثیر گذاری وجود ندارد ضمن اینکه دشمنان ایران با هم عمل می کنند و مجموع نیروهای متعارف آن ها بسیار بیشتر از روسیه است . ایران باید با احتیاط رفتار کند ضمن اینکه باج اضافی ندهد اوکراین هم باید از جنگ اجتناب می کرد .

  2. سجاد

    قدرت موشکی،پهبادی،سایبری،پدافندی ،توان و رزمندگی نیروها(ایران بواسطه جنگ های کشورهای همسایه سالهاست عملا در جنگه)،در دریا قایق های تندرو، اژدرها،مین های دریایی و… و مهمتر از همه عرق خاص مردم به آب و خاکشون فارغ از دین و مسلکشون

  3. ناشناس

    سلام چرا توان موشکی و پهپادی ایران را نگفتید. به نظر بنده بزرگترین عامل بازدارندگی ایران توان موشکی است که بزرگترین زرادخانه موشکی خاورمیانه را داریم.

  4. فرهنگی بازنشسته

    خدا نکند جنگ شود . فلاکت، داغ فرزندان، ویرانگی، در نهایت هم پس از خرابی های فراوان مثل عراق میشیم برادر . خداوندا صاحب حقیقی این جهان را برسان تا از دست همه ی بی عدالتی ها جهانی خلاص شویم

  5. سهراب

    این روش مقایسه اگر کاملن اشتباه نباشد بسیار بسیار غلط است. با این استدلال عربستان سقوطی با داشتن میلیاردها جنگ افزار نظامی می بایست ابرقدرت می بود ولی 8 سال است حریف یمنی های پاپتی نشده است. خخخخخخخ
    بدون تعصب ایران جزو انگشت شمار قدرت های نظامی دنیاست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.