حقایق جالبی درباره نوزادان که شاید نمی‌دانید!

ورود نوزاد به خانه با وجود تمام سختی‌ها و شب‌بیداری‌هایی که برای مادر و پدر به همراه دارد، سرشار از شگفتی و دانستنی‌هاست.

به گزارش تازه‌نیوز، مراقبت از نوزاد خصوصا در روزهای ابتدایی تولد کار دشواری است، اما حقایق جالبی در مورد نوزادان وجود دارد که با اطلاع از آن‌ها بهتر می‌توانید نوزادتان را درک کنید.

مدفوع اولشان بو نمی‌دهد
مواد سیاه و قیرمانند به نام مکونیوم از مخاط، مایع رحم و هر چیز دیگری که در داخل مادر هضم کرده‌اند تشکیل شده است. اما هنوز باکتری روده‌ای که مدفوع را بدبو می‌کند، ندارد.

گاهی اوقات تنفس نوزادان متوقف می‌شود
به احتمال زیاد زمانی که آن‌ها خواب هستند، ممکن است بدون نفس به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه مکث کنند. تنفس نامنظم طبیعی است. هنگامی که نوزادان هیجان‌زده هستند یا بعد از گریه کردن، ممکن است بیش از ۶۰ نفس در یک دقیقه بکشند.

لوزه‌های آن‌ها جوانه‌های چشایی دارد
اگرچه تعداد حسگرهای چشایی نوزاد به اندازه کودکان و بزرگسالان است، اما این حسگرها نواحی بیشتری از جمله لوزه‌ها و پشت گلو را پوشش می‌دهند. یک نوزاد تازه متولدشده می‌تواند طعم شیرین، تلخ و ترش را حس کند، اما شور را خیر (تا حدود ۵ ماهگی).

در ابتدا بدون اشک گریه می‌کنند
نوزادان حدود ۲ تا ۳ هفتگی شروع به گریه می‌کنند، اما اشک تا حدود یک ماهگی ظاهر نمی‌شود.

نوزادان سینه دارند
وقتی به دنیا می‌آیند، هم پسر و هم دختر به نظر می‌رسد که سینه‌های کوچکی دارند. حتی ممکن است شیر نشت کنند! آن‌ها به این دلیل ایجاد می‌شوند که نوزادان استروژن را از مادر جذب می‌کنند و معمولاً ظرف چند هفته از بین می‌رود.

دوست دارند به سمت راست باشند
تنها ۱۵ درصد از نوزادان ترجیح می‌دهند وقتی به پشت دراز می‌کشند سر خود را به چپ بچرخانند.

تعداد بیشتری سلول مغزی خاص دارند
اگرچه مغز نوزاد بزرگتر می‌شود، در سال اول بیش از دو برابر می‌شود. اکثر سلول‌های عصبی حامل پیام‌های الکتریکی را در خود دارد. بسیاری از این نورون‌ها با مرگ جایگزین نمی‌شوند، بنابراین بزرگسالان تعداد کمتری از آن‌ها دارند. با بزرگتر شدن نوزادان، اتصالات بین سلول‌ها قطع می شود که به آن‌ها کمک می‌کند تمرکز کنند، اما خلاقیت را نیز کاهش می‌دهد.

می‌توانند خود را بترسانند
برای ترساندن نوزاد نیازی به چیز زیادی نیست: صدای بلند، رایحه قوی، نور روشن، حرکت ناگهانی، حتی گریه‌های خودش.

برخی از خال‌های مادرزادی ناپدید می‌شوند
ناحیه صورتی یا قرمز اغلب روی پیشانی، پلک‌ها، پل بینی یا پشت گردن و لکه‌های صاف و مایل به آبی که شبیه لکه‌های جوهر در پشت یا پایین هستند معمولاً در عرض چند سال محو می‌شوند. خال‌های مادرزادی طی چند هفته ظاهر می‌شوند و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا از بین بروند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.