مذاکرات وین چرا متوقف شد؟/ توافق از بین خواهد رفت؟

سخنگوی وزارت امورخارجه، وقفه اعلام شده در مذاکرات وین را زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی می‌داند.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از هفت صبح، سعید خطیب‌زاده دقایقی پیش در صفحه تویتتر هود نوشت: «وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به‌ موفقیت در گفتگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.»

ساعتی پیش اخباری درباره خروج مذاکره‌کننده ارشد ایران از وین منتشر شد. علی باقری، عضو ارشد تیم کننده جمهوری اسلامی ایران در حالی وین را به مقصد تهران ترک کرد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی از ایجاد وقفه در مذاکرات وین خبر داد. تقریبا از همان زمان واکنش‌هایی احساسی صورت گرفته است اما  خبرگزاری ایرنا با انتشار فیلمی از انریکه مورا خارج از هتل کوبورگ محل برگزاری مذاکرات از قول او نوشت: تقریبا به توافق رسیده‌ایم. متنی داریم که همه چیز در آن انجام شده. ما در محدوده پانوشته‌های مذاکراتی هستیم. برای حفظ فضا و روح مثبت و سازنده مذاکرات، خوب است که وقفه‌ای داشته باشیم. من با همه هیات‌ها کار خواهم کرد تا بر این شرایط فایق آییم.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی که از کشورش به‌عنوان عامل اصلی توقف مذاکرات یاد می‌کنند، هم از سمت دیگر تلاش کرده شفاف‌سازی کند. او در توییتر فعال است و امروز نوشت: نتیجه مذاکرات وین تنها به روسیه وابسته نیست و دیگر مشارکت‌کنندگان نگرانی‌های دیگری دارند.

در عوض وانگ کوان مذاکره کننده ارشد چین نسبت به ازسرگیری مذاکرات در عرض دو روز ابراز امیدواری کرده است: ما از این تنفس و وقفه متأسفیم… مذاکرات را نمی توان در خلاء سیاسی انجام داد. ما همیشه بر این عقیده‌ایم که نگرانی‌های همه طرف‌ها باید بررسی شود. امیدواریم ادامه گفت وگو و مذاکره ادامه یابد، من فکر می‌کنم تا چند روز دیگر باز خواهیم گشت.

۱ نظر
  1. حسین

    جناب انریکه مورا شما برای توافق برجام خیلی تلاش وزحمت کشیدید ما ملت ایران از زحمات شما سپاسگذاریم ،انشا ا… با توجهات امام ما حضرت مهدی (عج)و عنایت پیامبر شما حضرت عیسی مسیح (ع) به زودی توافق حاصل شود وتحریمها از سر ملت ونظام مقدس ایران برداشته شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.