میانجی‌گری به سبک اسرائیل با فشار آوردن برای پذیرش شروط پوتین/ مذاکره در بیت‌المقدس

یک مقام رسمی دولت اوکراین روز جمعه خبر داد که نخست وزیر اسرائیل در تماس‌های میانجی‌گرانه خود رئیس جمهور اوکراین را زیر فشار قرار داده تا «پیشنهاد‌های رهبر روسیه را بپذیرد».

به گزارش تازه نیوز و به نقل از انتخاب، به گفته یک مقام اوکراینی که به نامش اشاره نشده، در تماسی که به درخواست نفتالی بنت انجام شد، پس از آن‌که آقای زلنسکی به گفتن جمله «حرف‌تان را شنیدم، متشکرم» اکتفا کرد، نخست ‌وزیر اسرائیل باز در صدد اقناع او برآمد و گفت: «اگر من جای شما بودم، به مردم خود فکر می‌کردم و پیشنهاد را می‌پذیرفتم.»

به گفته مقام دولت اوکراین، اوکراین از این توصیه نفتالی بنت آزرده‌خاطر شده و پیشنهاد او را «تسلیم شدن» به مسکو تعبیر کرده است.

واکنش تل‌آویو

در واکنش به این خبر یک مقام ارشد در دفتر نخست وزیری اسرائیل با اشاره به “نادرستی” جزئیات این تماس که توسط این مقام اوکراینی توضیح داده شده، گفت: ما گمان می‌کنیم که این مقام یک فرد بلندپایه در اوکراین است، زیرا این تماس در خط خصوصی برقرار شد.

این مقام اسرائیلی گفت: بنت به زلنسکی توصیه نکرده که پیشنهاد پوتین را بپذیرد زیرا اسرائیل چنین پیشنهادی را دریافت نکرده است. نخست وزیر در هیچ مرحله‌ای قصد ندارد به زلنسکی توصیه یا نصیحتی کند.

این مقام اسرائیلی تاکید کرد که تماس بین زلنسکی و بنت “خوب و طولانی” بوده و طی آن در مورد امکان برگزاری نشست میانجیگری در قدس گفتگو شده است.

رئیس‌جمهور اوکراین به نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیشنهاد داده که در بیت‌المقدس اشغالی بین مسکو و کی‌یف نشست برگزار کند. رئیس جمهور اوکراین گفت اسرائیل می‌تواند تضمین‌های امنیتی به اوکراین بدهد.

وی افزود: «من فکر می کنم امروز برگزاری مذاکرات در اوکراین، روسیه یا بلاروس درست نیست، زیرا آنها از جمله مکان‌هایی نیستند که بتوانیم در آنجا به تفاهم برسیم و جنگ را متوقف کنیم. من در مورد نشستی در سطح رهبران صحبت می‌کنم. آیا اسرائیل می‌تواند مکانی برای این دیدار، به خصوص بیت‌المقدس باشد؟ که من فکر می‌کنم می‌تواند باشد».

رئیس‌جمهور اوکراین خاطرنشان کرد که کشورش به تضمین‌های امنیتی که روسیه ممکن است به آن بدهد، قانع نخواهد شد، بلکه منتظر تضمین‌های دیگر طرف‌ها نیز هست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.