چرا کودک من پیراهن خود را می‌جود؟

آیا کودک شما هم از آن دسته کودکانی است که مدام یقه پیراهن یا گوشه لباس خود را می‌جود؟ این مطلب به شما کمک می‌کند تا بدانید دلیل این کار چیست و چگونه درمان می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، تحریک دهان نقش مهمی در رشد کودک دارد. جستجوی حرکتی دهانی ریشه در اساسیترین روش‌های ما برای خودتنظیمی یا آرامش دارد. از دوران نوزادی تا کودکی، کودک از یک واکنش ریشه‌زایی برای برآوردن نیازهای اساسی گرسنگی و تشنگی استفاده می‌کند. بعداً ممکن است از این الگوی مکیدن و ریشه‌زایی برای تسکین خود استفاده کند، اغلب به شکل پستانک و مکیدن شست.

چه زمانی نگران جویدن پیراهن باشیم
ممکن است راهی بی‌خطر باشد که کودک به دنبال ورودی حسی یا آرامش و تمرکز خود باشد. با این حال، مواقعی وجود دارد که جویدن پیراهن کودک می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر جویدن کودک باعث از بین رفتن یونیفرم مدرسه یا ورزشی می‌شود یا باعث خطر خفگی می‌شود، باید مداخله کنید.
در برخی موارد، جویدن پیراهن می‌تواند نشانه‌ای از اضطراب، ADHD یا یک مشکل رشدی باشد، بنابراین بهتر است اگر این عادت مزمنی است که فرزندتان در کنترل آن مشکل دارد، به پزشک اطلاع دهید.

صحبت با کودک در مورد جویدن پیراهن
اگر فکر می‌کنید عادت کودک به مکیدن یا جویدن لباس مشکل‌ساز است، با او صحبت کنید. آنچه در اینجا حیاتی است این است که شما از موضعی غیرقابل قضاوت باشید. اولین هدف شما باید این باشد که بفهمید آیا فرزندتان از آن آگاه است و آیا الگوهایی برای جویدن وجود دارد یا خیر.
نمی‌خواهید کاری کنید که فرزندتان از رفتارش خجالت بکشد یا از اینکه لباس‌هایش را از بین برده است شرمنده شود. در عوض، یک رویکرد ملایم و اکتشافی را امتحان کنید. بچه‌ها ممکن است از این عادت آگاه نباشند و زمانی که او را به آن توجه دهید بیشتر از آن آگاه می‌شوند.
اگر فرزندتان آگاه است که پیراهن خود را می‌جود، از او بپرسید که آیا این کار را جلوی همکلاسی‌هایش انجام می‌دهد یا خیر. همچنین می‌توانید با معلم یا مراقبان فرزندتان مشورت کنید تا ببینید آیا آنها متوجه الگوهایی شده‌اند یا خیر. این به شما کمک می‌کند بفهمید که آیا این رفتار بر زندگی اجتماعی فرزند شما تاثیر می‌گذارد یا خیر.

چگونه کودک خود را از جویدن پیراهن خود منع کنیم؟
راه‌هایی وجود دارد که به آنها کمک می‌کند تا این عادت را ترک کنند.

محرک‌ها را بشناسید
اگر بفهمید که جویدن کودک شما محرک‌های مشترکی دارد، ممکن است بتوانید این رفتار را در جوانه کاهش دهید.

به آنها گزینه‌های جایگزین بدهید
کودکی که پیراهن خود را می‌جود به دنبال تحریک دهان است، بنابراین محصولاتی را به او پیشنهاد دهید که فقط برای این شرایط ساخته شده‌اند.

با یک متخصص مشورت کنید
ابتدا با یک متخصص اطفال آگاه صحبت کنید. ممکن است متخصص اطفال شما را به یک متخصص ارجاع دهد. اگر به نظر برسد که اضطراب یک مشکل اساسی باشد، یک روانشناس می‌تواند کمک کند.

امید جعفری

 

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.