ماجرای قیمت گوجه سبز ۴ میلیون تومانی چیست؟

قیمت گوجه سبز در بازار تجریش به ۴ میلیون تومان رسید.

به گزارش تازه‌نیوز، روز گذشته یکی از کاربران توئیتر از عبور قیمت گوجه سبز از چهار میلیون تومان در بازار تجریش خبر داد. توئیتی که به سرعت دست به دست چرخید و حتی از تیتر یک برخی رسانه‌ها سر برآورد.

در حالی که کاربران شبکه‌های اجتماعی خود را برای اختلاف همیشگی «گوجه سبز یا آلوچه؟» آماده می‌کردند، قیمت این میوه در بازار تجریش تهران خبرساز شد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که فعالان بازار می‌گویند گوجه سبز زمستان تفاوتی با سم ندارد.

اما واقعیت ماجرا چیست؟ آیا قیمت‌گذاری خودجوش یک فروشنده در بازار تجریش را می‌توان مبنای قیمت گوجه سبز در کل کشور قرار داد؟

قیمت گوجه سبز چند؟

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: اکنون گوجه سبز در میادین میوه و تره‌بار وجود ندارد. اما در اوایل اردیبهشت که این میوه به بازار برسد، احتمالا قیمت گوجه سبز در محدوده ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود. رفته‌رفته با عرضه بیشتر نیز بهای هر کیلوگرم از آن به زیر ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد.

مجتبی شادلو در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: البته این در شرایطی است که طبیعت با ما سر سازگاری داشته باشد. باغات گوجه سبز همواره در معرض تهدید سرمازدگی قرار دارند. در صورتی که کمبودی در تولید و عرضه به وجود آید، قیمت‌ها تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان هم پیش می‌رود.

گوجه سبز ۴ میلیون تومانی مصداق تخلف است

او افزود: تعیین رقم چهار میلیون تومان برای قیمت گوجه سبز مصداق تخلف است و رسانه‌ها هم نباید به آن بپردازند. چراکه ممکن است بر قیمت سایر مناطق تاثیر بگذارد. اگر این نرخ‌ها واقعیت دارد، انتظار می‌رود نهادهای ذی‌ربط سریعا با متخلفان برخورد کنند.

وی ادامه داد: البته اکنون مردم به فکر تامین مرغ و برنج خود هستند. دیگر کسی چنین مبالغی برای خرید گوجه سبز نمی‌پردازد. برخی متخلفان با چنین قیمت‌هایی فقط می‌خواهند خود را مطرح سازند. البته باید راستی‌آزمایی هم شود که این اتفاق صحت دارد یا خیر؟ صرف یک توئیت نمی‌توان به تحلیل بازار پرداخت.

گوجه سبز زمستانی سم است

شادلو اضافه کرد: این صحبت‌ها به معنای کتمان گران‌فروشی برخی واحدها نیست. قیمت گوجه سبز به دلیل محبوبیتی که این میوه دارد، همواره مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. اما باید گوشزد کرد کسی که توانایی خرید گوجه سبز چهار میلیون تومانی را دارد، این را هم می‌داند که در اسفند ماه فروش گوجه سبز بی‌معناست.

این مقام صنفی توضیح داد: گوجه سبز زمستان اصلا میوه نیست و تفاوتی با سم ندارد. چراکه مغز آن هنوز تشکیل نشده و مصرف آن در این فصل سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد. قیمت گوجه سبز هر چقدر هم که باشد برای تولیدکننده و واسطه هم صرفه اقتصادی ندارد.

بر اساس این گزارش، ابتدای امسال نیز قیمت گوجه سبز در محدوده ۱۲۵ هزار تومان قرار داشت. اما با افزایش عرضه نرخ آن تا محدوده ۵۰ هزار تومان هم عقب نشست.

در سال جدید نیز بعید است شاهد افزایش قیمت نجومی باشیم. از این رو از سازمان تعزیرات و سایر نهادهای نظارتی انتظار می‌رود با ورود به بازار، از شکل‌گیری قیمت‌های نجومی جلوگیری کنند.

امید جعفری

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.