این خوراکی‌ها باعث چاقی شکمی هستند

ازبین‌بردن چاقی شکمی می‌تواند کار واقعا سخت و طافت‌فرسایی باشد، اما با تغییرات اندک در رژیم غذایی و داشتن برنامه ورزشی هوشمندانه هم می‌توان به این هدف دست پیدا کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، مطالعه مهمی که در Obesity Reviews منتشر شده است، نشان می‌دهد کسانی که از خوراکی‌های بسیار خوش‌طعم و سرشار از کالری (یعنی خوراکی‌های شدیدا فراوری‌شده و دارای طعم‌های غلیظ) استفاده می‌کنند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به چاقی شکمی هستند. درواقع، این مطالعه نشان می‌دهد که بعضی از خوراکی‌ها بیش از هر عامل دیگری در شکل‌گیری چاقی شکمی نقش دارند.

۱. پنیرها
بسیاری از ما به انواع پنیرها علاقه داریم و از انواع پنیرها در تهیه وعده‌های غذایی مختلف استفاده می‌کنیم، اما زیاده‌روی در مصرف پنیر به‌مرور زمان می‌تواند به شکل‌گیری چاقی شکمی کمک کند. به‌گفته متخصصان تغذیه، پنیرها ذاتا خوراکی بد و مضری نیستند و بعضی از آنها واقعا فواید زیادی دارند اما زیاده‌روی در مصرف بسیاری از خوراکی‌های خوب و مفید می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی به دنبال داشته باشد. بیشتر پنیرها سرشار از کالری و حاوی چربی زیادی هستند و در نتیجه باید به‌عنوان بخش کوچکی از سالادها مصرف شوند، اما غذاهایی که کاملا بر پایه پنیر شکل می‌گیرند (مانند پیتزا، لازانیا، ساندویچ با پنیر ذوب‌شده و…) حجم بالایی از چربی و کالری را وارد بدن می‌کنند.

۲. فراورده‌های گوشتی
مصرف ‌انواع فراورده‌های گوشتی نه‌تنها با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است بلکه می‌تواند وزن بدن را هم افزایش دهد و مخصوصا باعث شکل‌گیری چاقی شکمی شود. بعضی از کسانی که می‌خواهند مصرف کربوهیدرات‌ها را کاهش دهند ولی همچنان پروتئین دریافت کنند، از فراورده‌های گوشتی به‌عنوان یک جایگزین استفاده می‌کنند تا احساس سیری و رضایتمندی مطلوبی داشته باشند. اما متاسفانه بسیاری از فراورده‌های گوشتی سرشار از سدیم و چربی هستند و مراحل فراوری بسیار مفصلی را سپری می‌کنند. کالری‌های مازاد و سدیم اضافی این خوراکی‌ها می‌توانند خیلی سریع باعث شکل‌گیری چربی شکمی شوند.

۳. سس‌های سالاد
اگر در طول هفته مقدار زیادی سالاد می‌خورید اما همچنان دچار اضافه‌وزن می‌شوید، به احتمال زیاد بخشی از مشکل شما به استفاده از سس‌های سالاد برمی‌گردد. همه سس‌های سالاد در گروه مواد غذایی سالم قرار نمی‌گیرند و بسیاری از آنها می‌توانند کالری و چربی سالاد شما را به‌صورت نامحسوس افزایش دهند. همین روند است که می‌تواند به شکل‌گیری افزایش وزن و مخصوصا چاقی شکمی منتهی شد و درنتیجه تلاش‌های شما برای کاهش وزن را بی‌ثمر کند. آب لیموترش تازه، روغن زیتون فرابکر و انواع سرکه جزو بهترین گزینه‌ها برای طعم‌دار کردن سالادها محسوب می‌شوند.

۴. بستنی
اگرچه شاید خیلی‌ها از شنیدن این نکته ناراحت شوند، اما واقعیت این است که مصرف بستنی‌ها به‌طور منظم می‌تواند به افزایش چاقی شکمی و افزایش وزن منتهی شود. به‌گفته متخصصان تغذیه، بستنی یکی از خوراکی‌های مرتبط با چاقی شکمی است زیرا مقادیر بالایی از قندها و چربی‌های اشباع را وارد بدن می‌کند، درحالی که هر دوی این ترکیبات کالری زیادی دارند. زیاده‌روی در مصرف بستنی‌ها نیز کار ساده‌ای است و بعضی افراد بدون این‌که خودشان متوجه باشند، هرروز در مصرف بستنی‌ها زیاده‌روی می‌کنند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.