چه خودروهایی وارد کشور می‌شوند؟

وزیر صمت اعلام کرد آزادسازی واردات خودرو در پایان اردیبهشت سال آینده به میزان یک تا ٢ میلیارد دلار است. با این بودجه وعده ورود ۷۰ هزار خودروی سواری وزیر عملی می‌شود؟

به گزارش تازه نیوز و به نقل از تجارت‌نیوز، رضا فاطمی امین، وزیر صمت از آزادسازی واردات خودرو در پایان اردیبهشت سال آینده به میزان یک تا ٢ میلیارد دلار خبر داد. آیا با این مبلغ ۷۰ هزار خودروی سواری می‌توان وارد کرد؟

اگر مبنای قیمت ارز وارداتی خودرو دلار بازار آزاد باشد ایران می‌تواند خودروهایی وارد کند که در بازار جهانی بین ۱۹۰۰ تا ۷۶۰۰ دلار قیمت داشته باشد. این عدد با این فرض است که هیچ هزینه‌ای برای عوارض ورودی و گمرک و هزینه‌های واردات به قیمت نهایی خودرو اضافه نشود.

اگر مبنا قیمت دلار بازار آزاد (حدود ۲۶ هزار تومان) باشد باید گفت ایران انتخاب چندانی ندارد. چون ارزانترین خودروهای بازار جهانی حداقل از قیمت ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار شروع می‌شود.

ارزان‌ترین خودروی تولید سال ۲۰۲۱ در سطح جهان، در کمترین حالت، حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ دلار قیمت دارد و با دلار ۲۶ هزار تومانی، قیمت آن حدود ۳۴۰ میلیون تومان قیمت دارد.

تاثیری در بازار دارد؟

امرالله امینی، کارشناس خودرو گفت: این مبلغی که وزیر صمت اعلام کرد با ۷۰ هزار دستگاه خودروی سواری برابر است. اما این میزان واردات خودرو مشکلی را برطرف نمی‌کند. زیرا در بازار خودروی کشور تقاضای انباشته شده بسیار زیاد است و معاملاتی که در بازار شکل می‌گیرند نیز جنبه سرمایه‌گذاری دارند.

این کارشناس توضیح داد: مشکلات بازار خودرو با آزادسازی واردات حل نمی‌شود. بلکه تنها افرادی که به دنبال خرید خودروهای خارجی هستند به هدف خود می‌رسند. اما مشکل توده جامعه پابرجا می‌ماند. به نظر می‌رسد که این واردات تنها با هدف افزایش درآمد و جلوگیری از کسری بودجه دولت انجام می‌شود نه پاسخگویی تقاضا در بازار خودرو. با آزادسازی واردات نیز نمی‌توان امیدوار بود که خودروهای اقتصادی و برای مصرف عموم مردم جامعه وارد کشور شوند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.