چه چیزی باعث بی‌اختیاری ادرار در مردان می‌شود؟

به طور معمول، ادرار از طریق لوله‌هایی به نام حالب از کلیه‌ها به سمت مثانه حرکت می‌کند.

فرانک یاقوتی/ تازه‌نیوز؛ به طور معمول، ادرار از طریق لولههایی به نام حالب از کلیهها به سمت مثانه حرکت میکند. مثانه ادرار را ذخیره میکند تا زمانی که سیگنالی به مغز بگوید که مثانه پر شده است. سپس ادرار از طریق لولهای در آلت تناسلی به نام مجرای ادرار از بدن خارج میشود.

بیاختیاری ادرار یا به این دلیل اتفاق میافتد که سیگنال به مغز درهم می‌ریزد یا اتفاق نمی‌افتد، یا به دلیل مشکلی در جایی در دستگاه ادراری است.

ممکن است ادرار نشت کند زیرا:

  • مثانه خیلی سخت یا در زمان نامناسبی فشرده می‌شود
  • ماهیچه‌های اطراف مجرای ادرار آنطور که باید کار نمی‌کنند
  • مثانه در صورت نیاز خالی نمی‌شود و بیش از حد پر می‌شود
  • چیزی مجرای ادرار را مسدود کرده است
  • دستگاه ادراری به درستی تشکیل نشده است

شرایطی که باعث بی‌اختیاری ادرار می‌شود

چندین مشکل بهداشتی و شیوه زندگی وجود دارد که می‌تواند باعث نشت ادرار شود. آن‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

مشکلات پروستات: معمولا باعث بی‌اختیاری ادرار می‌شود. پروستات ممکن است به دلیل یک بیماری غیر‌سرطانی به نام هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات بزرگتر باشد. همچنین ممکن است به دلیل سرطان بزرگتر از حد معمول باشد. بزرگ شدن پروستات می‌تواند مجرای ادرار را مسدود کند. اینگونه مثانه باید سخت‌تر کار کند تا ادرار را فشار دهد. و باعث می‌شود دیوارهای آن ضخیم‌تر و ضعیف‌تر شود. باعث می‌شود که تخلیه تمام ادرار موجود در مثانه را سخت کند.

بیماری‌های خاص: مولتیپل اسکلروزیس بیماری است که می‌تواند به اعصابی که به مثانه می‌گویند چه زمانی تخلیه شود آسیب برساند و همچنین می‌تواند منجر به اسپاسم مثانه شود. برخی دیگر از شرایطی که می‌تواند به اعصاب شما آسیب برساند و مثانه شما را از ارسال یا دریافت سیگنال‌هایی که برای درست کار کردن نیاز دارد باز دارد عبارتند از:

  • دیابت
  • سکته
  • بیماری آلزایمر
  • بیماری پارکینسون

عمل جراحی: جراحی بزرگ روده، جراحی کمر و جراحی پروستات همگی می‌توانند مشکلاتی را برای مثانه ایجاد کنند. معمولاً به این دلیل است که برخی از اعصاب دستگاه ادراری در طول جراحی آسیب دیده‌اند.

کهنسالی: درست مانند سایر ماهیچه‌های بدن، مثانه با افزایش سن مقداری از تون و قدرت خود را از دست می‌دهد و می‌تواند باعث نشت شود.

چاقی یا ورزش نکردن: وقتی فعالیت کافی ندارید، ممکن است وزن اضافی را حمل کنید. و مثانه فشار بیشتری را احساس می‌کند. می‌تواند باعث شود که بیشتر به دستشویی بروید، زیرا برای مدت طولانی نگه داشتن ادرار برایتان سخت‌تر است.

سرفه‌های مزمن: اگر بیماری، آلرژی یا سایر مشکلات شما را درگیر حملات سرفه کند، می‌تواند بر مثانه و عضلات کف لگن فشار وارد کند. اگر ضعیف باشند، ممکن است برای نگه داشتن ادرار در داخل دچار مشکل شوند.

عفونت مجاری ادراری: گاهی اوقات باکتری‌ها می‌توانند بخشی از دستگاه ادراری را آلوده کنند. عفونت می‌تواند مثانه را تحریک کرده و باعث بی‌اختیاری شود.

یبوست: هنگامی که مدفوع سفت شده است، می‌تواند بر اعصاب سیستم ادراری فشار بیاورد. و می‌تواند باعث نشتی شود.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.